حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : بالاترين عبادت، عفّت شكم و شهوت است.


» » » » لبخند جوانی بر چهره قدیمی ترین بوستان کشور

 لبخند جوانی بر چهره قدیمی ترین بوستان کشورباباامان بجنورد با درختان پیر و کهنسال این روزها، شاهد تغییر و تحول اساسی است و این بوستان پیر که قدیمی ترین بوستان کشور شناخته می شود دستی بر سر و رویش کشیده شده و در این روزهای گرم تابستان جذاب تر از همیشه شده است.

...

کاوش نیوز: بوستان باباامان با قدمت 70 ساله، واقع در 10 کیلومتری بجنورد، زیباترین و قدیمی ترین بوستان ها در کشور به شمار می رود و هر ساله آغوش خود را به روی میلیون ها مسافر و گردشگر گشوده است.

چشمه های جوشان، درختان سر برافراشته در پارک جنگلی و استخرهای زیبا هر کدام به نوعی مسافران و شهروندان را به سوی خود فرا می خواند و این روزها که شهرداری دستی بر سر و رویش کشیده، نو نوار شده است.

بوستان باباامان، مکانی دلنشین برای مسافرانی است که به شهرهای شمالی کشور و یا به ویژه سفر به مشهد مقدس را دارند، مسافران عبوری از این استان، حتما به باباامان سر می زنند و از این تفرجگاه زیبا دیدن می کنند.

وجود 400 هزار اصله درخت شامل درختان اقاقیا، چنار، زالزالک، زردآلو، زبان گنجشک و بوته‌های تمشک وحشی و نیز درختان قطور چنار 400 ساله و چشمه‌های جوشان زیبایی خاصی به این بوستان داده است.

پارک حیات وحش پردیسان از دیگر ظرفیت های گردشگری در این بوستان است که با 250 هکتار مساحت در غرب باباامان، واقع است و گونه های جانوری از جمله گوزن زرد، قوچ، میش و قوچ اوریال در آن نگهداری می شود.

 

* رضایت از بهسازی باباامان

یکی از شهروندان بجنوردی در این باره با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در بوستان باباامان گفت: رسیدگی و ساماندهی به بوستان باباامان به لحاظ حضور چشمگیر مسافران و گردشگران، باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

ناهید روحانی اظهار داشت: رسیدگی به وضعیت سرویس های بهداشتی و روشنایی بوستان از موارد مهمی است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

یکی دیگر از شهروندان گفت: برخی از شب ها، حضور موتورسیکلت سواران و ویراژ آنان سبب دلخوری مسافران و گردشگران در بوستان می شود که در این باره انتظار می رود نیروی انتظامی حضور بیشتری در این مکان ها داشته باشد تا مسافران با خاطرات خوش از این استان، سفر کنند.

رویا باغچقی اظهار داشت: راکبان موتور سیکلت با صدای ناهنجار موتورشان، سبب گلایه مردم حاضر در بوستان می شوند.

 

* رونمایی از سند

شهردار بجنورد در این باره گفت: برای خدمات رسانی بهتر به مسافران و گردشگران، پروژه های مختلفی در بوستان باباامان برنامه ریزی شده است بطوریکه به گستره این بوستان 94 هکتاری، 353 هکتار زمین افزوده می شود.

روح الله براتیان با بیان اینکه 353 هکتار زمین توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به نام شهرداری گرفته شده است اظهار داشت: با اجرای طرح توسعه، گستره بوستان بابامان، چهار برابر می شود.

وی تصریح کرد: 353 هکتار زمین از سوی منابع طبیعی استان اخذ شده است جمعه پنجم مردادماه جاری در مراسمی همزمان با ولادت امام رضا (ع) از سند ان رونمایی می شود.

براتیان با اشاره به انتقال آلاچیق های پارکینگ باباامان به بخش جنگلی بوستان گفت: در مکان پارکینگ فعلی طبق برنامه ریزی و اصلاحات انجام شده ظرفیت آن به دو و نیم برابر افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه پارکینگ بوستان باباامان، ۳۸۰ پارکینگ برای توقف خودروها ایجاد می شود.

 

* توسعه باغ ایلخانی

شهردار بجنورد افزود: طرح توسعه باغ ایلخانی هم از دیگر برنامه ها است اما استفاده شهروندان از فضاهای باغ ایلخانی مستلزم تامین امنیت است و در این زمینه محل خروجی باباامان به نقطه جدیدی از این بوستان که واقع در باغ ایلخانی است انتقال یافته است.

وی گفت: یکی از مشکلات در بوستان باباامان، ترافیک و تردد بود که در این زمینه در نخستین اقدام، ورودی و خروجی بوستان باباامان از هم تفکیک شد که با این کار ترافیک ران تر خواهد شد.

وی افزود: اقدام دیگر، یک طرفه شدن برخی مسیر ها است که آمد و شد را تسهیل می کند.

شهردار بجنورد با اشاره به زیرسازی و آسفالت حدود سه هکتار از باغ ایلخانی برای خروجی باباامان گفت: وروردی فعلی بابا امان ورودی این بوستان باقی خواهد ماند و از خروجی از قسمت باغ ایلخانی خواهد شد.

براتیان درباره اقدامات انجام شده در باغ ایلخانی اظهار داشت: ایجاد فضا برای بازی پینت بال در برنامه است و یک سرمایه گذار هم قرار است برای ایجاد مجموعه پونی ' اسب های پا کوتاه'، سوارکاری و کالسکه سواری اقدام کند، علاوه بر آن، ساخت دهکده تفریحی و توریستی، ایجاد شهربازی و رستوران سنتی از دیگر برنامه های پیشنهادی برای بخش خصوصی است.

براتیان گفت: در مراحل بعدی، باباامان بعنوان قطب تفریحی و توریستی به بخش خصوصی واگذار می شود و این طرح سودآور زمینه ساز توسعه صنعت گردشگری در این منطقه خواهد شد.

 

* حضور 232 هزار دستگاه خودرو در باباامان

معاون فنی و امور عمرانی شهردار بجنورد هم با بیان اینکه پارسال، 180 هزار دستگاه خودروی بومی و 52 هزار خودروی مسافران وارد بوستان باباامان شده است، حضور مسافران را ظرفیتی برای توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان و مسافران، پروژه های عمرانی در بوستان باباامان در دستور کار قرار دارد.

مجتبی پارساپور اظهار داشت: معابر بوستان باباامان به سمت باغ ایلخانی گسترش خواهد یافت و خروجی آن از ورودی جدا می شود.

وی افزود: تاکنون تنها یک راه برای ورود به باغ ایلخانی وجود داشت اما ساخت مسیرهای متعدد برای ورود به این باغ در نظر گرفته شده است.

بوستان باباامان بجنورد با داشتن 250 هکتار پوشش گیاهی و 400 هزار اصله درخت در پارک جنگلی با چشمه های جوشان و رودخانه اترک ظرفیت منحصربفرد برای توسعه صنعت گردشگری و رشد اقتصادی استان است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.