حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : پر حسرتترين مردم در روز قيامت، بنده اى است كه عدلى را وصف كند و خودش خلاف آن را عمل كند.


» » » » 80 درصد دانشجویان فنی و حرفه ای وارد بازار کار می شوند

 80 درصد دانشجویان فنی و حرفه ای وارد بازار کار می شوندرئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: حدود 80 درصد دانشجویان این دانشگاه وارد بازار کار می شوند اما این آمار در رشته های مختلف، متفاوت است.

...

کاوش نیوز: ابراهیم صالحی عمران افزود: از آنجا که ارتباط دانشجویان با دانشگاه پس از دانش آموختگی قطع می شود نمی توان آمار درستی ارایه داد اما به یقین بخش زیادی از دانش آموختگان در بخش های خوداشتغالی ورود پیدا می کنند.

وی گفت: یکی از ویژگی های دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای این است که عموما دنبال کار اداری یا استخدامی نیستند و این افراد می توانند برای خود کسب و کار راه اندازی و حتی کارآفرینی کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: نمی توان ادعا کرد 100 درصد رشته های این دانشگاه متناسب با نیاز بازار کار است و تمامی دانشگاه ها باید مرتب خود را به روز رسانی و بازسازی کنند ما نیز بنا بر بازسازی رشته ها را داریم.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های اصلی ما به روز رسانی و بازسازی سرفصل های برنامه های درسی دانشگاه است که این مهم در برخی گروه ها شروع و گروه ها تشکیل شده است.

صالحی عمران گفت: همچنین به شناسایی رشته های جدید و سرفصل های جدید اقدام کرده ایم تا نیازهای حرفه ای و شغلی بخش های مختلف بازار کار را پاسخگو باشیم.

وی از گسترش همکاری با دانشگاه های آلمان خبر داد و گفت: برای آموزش مربی در زمینه انرژی های نو، محیط زیست و فناوری های نوین تفاهم نامه ای با برخی دانشگاه های این کشور منعقد شده است.

وی بیان کرد: تا پایان سال جاری تعدادی از مربیان دانشگاه فنی و حرفه ای کشور را به آلمان اعزام خواهیم کرد و سپس از این کشور نیز مربیانی در داخل کشور حضور خواهند یافت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: بنا داریم یک مرکز آموزش مدرسان را در تهران راه اندازی کنیم؛ مرکزی که دغدغه آن مستقیم آموزش، بهسازی و به روز رسانی اعضای هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای خواهد بود.

وی افزود: ماموریت اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور تربیت تکنسین است که این مهم برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بسیار ضروری و اساسی است.

صالحی عمران بیان کرد: در مجموعه نیروهای انسانی که توسط دانشگاه تربیت می شوند در دوره های تحصیلی مختلف تکنسین جایگاه ویژه ای دارد و چیزی بالاتر از کارگر ماهر و به گونه ای پایین از کارشناس یا مهندس نیروی عمده تولید را در کشورها تشکیل می دهند.

وی گفت: در کشورهای توسعه یافته دنیا 15 تا 20 درصد نیروی کار تکنسین هستند در حالی که در کشور ما حدود چهار درصد است لذا در تربیت نیروی کار واقعی موردنیاز بازار خلا داریم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد: این دانشگاه جزو بزرگترین دانشگاه های حضوری کشور قلمداد می شود که 178 آموزشکده و دانشکده به صورت مستقیم با آن کار می کنند و در حال حاضر 170 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: از مجموع 178 آموزشکده و دانشکده 57 مورد اختصاصی دختران است که آموزش های مهارتی مختلفی را ارایه می دهند تا بانوان نیز در کنار برادران بتوانند به عنوان نیروی کار به جامعه اضافه بشوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: به همین منظور امسال تصمیم گرفتیم فرصت های آموزشی بیشتری برای بانوان فراهم کنیم لذا مجوز پنج آموزشکده دختران و پسران را به صورت همزمان از شورای گسترش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کردیم که در آینده نزدیک دانشجو پذیرش می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای دارای یکهزار عضو هیات علمی و کادر آموزشی است اظهار داشت: در ارتباط با اعضای هیات علمی دانشگاه آیین نامه ارتقا در حال تهیه است و مسیر رشد حرفه ای در دستور کار است.

صالحی عمران گفت: آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای در پنج سطح درجه بندی می شوند که در این زمینه معیارها و شاخص ها طراحی شده است.

وی یکی از اهداف سطح بندی دانشگاه ها را ارتقای دانشکده ها دانست و بیان کرد: از این طریق می توان دانشکده ها را اعتبارسنجی کرد چراکه حق طبیعی شهروندان است تا بدانند دانشگاه ها از نظر کیفی و آموزشی در چه سطحی قرار دارند و هم اینکه ما نواقص را شناخته و برای رفع آن اقدام خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: طی 2 روزی که در خراسان جنوبی بودیم عملیات اجرایی 2 آموزشکده همزمان دختران و پسران را در شهرستان های طبس و قاینات آغاز کردیم.

وی گفت: همچنین تفاهم نامه ای بین دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و استانداری خراسان جنوبی تنظیم شد که در این زمینه 6 میلیارد تومان به صورت مشترک برای پروژه های نیمه تمام دانشگاه تامین و هزینه خواهد شد.

صالحی عمران اظهار داشت: معتقدیم این دانشگاه باید ارتباطات بسیار نزدیک و تنگاتنگی با صنعت داشته باشد و برنامه های درسی و آموزشی را از صنعت بگیرد و نیروی انسانی را برای صنعت تربیت کند.

وی گفت: در سطح کشور تفاهم نامه های خوبی با شهرک های صنعتی، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی به عنوان بخش های اقتصادی کلان کشور امضا شده است تا از این طریق درک درستی از نیاز به نیروی کار در صنعت داشته باشیم.

وی افزود: امروز مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیازهای آموزشی خود را به دانشگاه فنی و حرفه ای اعلام و رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان نیز در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری حضور پیدا کند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.