حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : بالاترين عبادت، عفّت شكم و شهوت است.


» » » » رشد ۴ برابری خرید تضمینی گندم در خراسان‌جنوبی/ ۸۹ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد

رشد ۴ برابری خرید تضمینی گندم در خراسان‌جنوبی/ ۸۹ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای تحویل گندم تاکنون بیش از ۱۰ هزار به مراکز تحویل شده است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: کشاورزی یکی از بخش‌های اقتصادی مهم است که بخش زیادی از نیازهای جامعه بشری را تأمین می‌کند.

گندم یکی از محصولاتی است که رابطه مستقیم با سفره مردم دارد و بدون آن نمی‌توان زندگی کرد.

در گذشته گندم تولیدی مردم با قیمت ناچیزی توسط دولت خریداری می‌شد و این امر کشاورزان را متضرر می‌کرد.

طرح خرید تضمینی از کشاورزان و تولیدکنندگان یکی از طرح‌های خیلی خوبی که دولت آغاز، در حال اجرا و انجام دارد که با افزایش خوب در میزان خرید نیز رشد و تأثیر داشته است.

خراسان‌جنوبی نیز یکی از استان‌های شرقی کشور است که این طرح در آن اجرایی می‌شود و برای بررسی روند اجرای آن به سراغ علی محمدیان، معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی رفتیم.

 

برای آغاز صحبت توضیح کلی در مورد خرید تضمینی گندم بفرمائید؟

محمدیان: از جمله برنامه‌های مهم دولت‌ها در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار بحث تولید محصولات کشاورزی و خرید آن به عنوان حمایتی که دولت انجام می‌دهد به سبب کاهش وابستگی از خارج از کشور چون از محصولات اساسی سهم خیلی مهمی در سفره مردم دارد.

دولت سیزدهم با انگیزه بیشتری کار را آغاز کرده و افزایش قیمتی که شاهد بودیم گواه بر این موضوع است.

خرید تضمینی از کشاورزان یک پروژه ملی است و در استان ما نیز با توجه به جلسات کارگروه خرید تضمینی انجام می‌دهیم و از آبان‌ماه هر سال این موضوع آغاز می‌شود و با جلساتی که برگزار، تعیین مراکز انجام می‌شود.

در جلسات کارگروه استانداری، مراکز با کمترین مسافت به منظور تسهیل تحویل گندم از کشاورزان تعیین می‌شود تا کشاورزان در این شرایط اقلیمی خاص که تولید محصول دارند اذیت نشوند.

فرآیند خرید تضمینی به عهده وزارت کشاورزی گذاشته شده و به تبع آن شرکت بازرگانی و اداره کل غله در استان‌ها با همکاری سایر دستگاه‌های عضو کارگروه این عملیات را انجام می‌دهند.

 

موضوع افزایش نرخ را مطرح کردید، نرخ خرید تضمینی امسال چقدر و سال گذشته چقدر بوده است؟

محمدیان: در سال جاری نرخ خرید تضمینی نرخ پایه به ازای هر کیلو گندم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده که یک‌هزار تومان جایزه تحویل در نظر گرفته شده و در حقیقت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان گندم را تحویل می‌دهند.

جایزه تحویل به کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی تحویل می‌دهند به این سبب است که تشویق شوند و گندم خود را به بخش دولتی تحویل دهند.

 

در رابطه با قیمت سال گذشته بفرمائید؟ چه میزان کاهش یا افزایش داشته است؟

محمدیان: سال گذشته قیمت پایه ما ۵ هزار تومان بود افزایش ۱۰۰ درصدی داشتیم.

چندین مرحله قیمت تغییر کرده در ابتدا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد و با توجه به برنامه‌هایی که دولت داشت برای تأمین امنیت غذایی پایدار نمایندگان مجلس و دولت در شورای قیمت‌گذاری، نرخ را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دادند.

 

عملیات خرید تضمینی استان ما از کی آغاز شده است؟

محمدیان: با توجه به اینکه امسال نسبت به سال‌های قبل گرمای زودرسی داشتیم ما معمولاً هر سال در دهه سوم اریبهشت‌ماه خرید تضمینی را آغاز می‌کنیم و امسال به سبب گرمای زودرس از نیمه اول اریبهشت‌ماه در نهبندان استارت آغاز شد و به تدریج با وضعیت آب و هوایی سایر شهرستان‌ها وارد فاز خرید تضمینی شدند و عملیات تحویل را ادامه می‌دهند.

 

تا کی ما در استان خرید داریم؟

محمدیان: عملیات خرید تضمینی اوج خرید استان ما در خردادماه و تیرماه است و اکنون ضعیف شده چون بیشتر کشاورزان گندم خود را تحویل دادند و عملیات خرید تضمینی تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

هر کشاورزی که تاکنون موفق به تحویل نشده ما آمادگی تحویل گرفتن گندم او را داریم تا از نرخ دولت منتفع شود.

 

بیشترین و کمترین حجمی که گندم به مراکز تحویل دادند چه میزان بوده است؟

محمدیان: امسال بیشترین خرید گندم را قاین با یک‌هزار و ۸۶۰ تن داشته و بعد از آن نهبندان با یک‌هزار و ۸۵۰ و خوسف سومین شهرستان بوده است.

در بیرجند مرکز ملکی خودمان گندم را تحویل می‌گیرد و کمترین خرید را یبرجند داشته است.

کشاورزی استان بیشتر خرده مالکی است و کشاورزانی که گندم را تحویل می‌دهند از ۲۰۰ کیلو آغاز شده تا شرکت‌های سهامی زراعی که بیشترین گندم را تحویل داده‌اند.

 

تعداد مراکزی که در استان مشخص شده چه تعداد است و در کدام شهرستان‌ها قرار دارند؟

محمدیان: مراکز خرید با توجه به شرایطی که شرکت بازرگانی دولتی صادر می‌کند باید حداقل استانداردها را داشته باشند و با توجه به نظری که اعضای کارگروه استان دارند و استان خرده‌مالکی است و به خاطر تشویق کشاورزان ما سعی کردیم در بازدیدهایی که به صورت انفرادی همکاران انجام می‌دهند، قبل از اینکه به کارگروه استان پیشنهاد شوند بازدید می‌شوند و سعی می‌شود حداقل استانداردها شامل انبار، بازکول و ابزار کنترل کیفی را داشته باشند.

حدود ۱۸ مرکز تعاون روستایی پیشنهاد شده بود که از این مراکز بازدید شد و ۱۵ مرکز تعاون روستایی مصوب شد و دو مرکز مراکز ملکی غله هستند که در قاین و بیرجند مستقر هستند.

در تمام شهرستان‌های استان با توجه به حجمی که تولیدی هر شهرستان دارد و جهاد کشاورزی اعلام شده مراکز در نظر گرفتیم و در برخی از شهرستان‌ها سه مرکز خرید داریم و در برخی شهرستان‌ها حجم خرید پایین‌تر است که یک مرکز خرید را در نظر گرفتیم.

 

به غیر از مراکز خرید موجود در شهرستان‌ها و مراکز استان، شرکت‌های تعاونی هم علاوه بر مراکزی که مشخص کردید گندم را می‌خرند یا تحت نظر شرکت غله هستند؟

محمدیان: شرکت تعاون روستایی ۱۵ مرکز مباشری است که مشخص شده است.

 

آیا میزان خرید تضمینی نسبت به سال قبل افزایش داشته؟

محمدیان: امسال خرید تضمینی خوبی را در استان شاهد هستیم و به خاطر همکاری دستگاه‌های ذیربط و اعضای کارگروه و پشتیبانی که انجام شد و کشاورزان اعتماد کردند، گندم تولید خود را بخشی برای مصرف خود نگه می‌دارند و بخشی را تحویل دولت می‌دهند.

از ابتدای تحویل گندم تاکنون ۱۰ هزار و ۹۰۰ تن به مراکز تحویل شده که در مقایسه با سال گذشته افزایش چهار برابری را شاهد هستیم.

در سال قبل شرایط خاصی وجود داشت یکی به خاطر نرخ و دیگری خشکسالی در استان بوده است که حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن خرید گندم را داشتیم و افزایش چهار برابری برای استان خوب است.

و امید است در سال‌های آتی ادامه‌دار باشد و ما بتوانیم حداقل سه ماه مصرف استان را از داخل استان خرید کنیم.

 

آیا خرید میزان ۱۰ هزار و ۹۰۰ تن و تا آخر شاید میزان ۱۵ هزار تن سه ماه جوابگوی نیاز استان است؟

محمدیان: مصرف سه ماه نیست کمتر است بیشترین گندم استان گندمی است که از استان‌های دیگر وارد می‌شود.

در سال‌های قبل خرید بیشتری داشتیم یا از مبادی ورودی بنادر وارد مراکز ملکی خود می‌کردیم و از آنجا تحویل کارخانجات می‌دادیم.

 

آیا این ظرفیت در استان وجود دارد که به سمتی برویم که خرید نکنیم و تولید ما به حد نیاز ما برسد؟

محمدیان: امید است با اقداماتی که سازمان جهاد کشاورزی در راستای آبیاری نوین در سال‌های آتی می‌کند به این سمت برویم.

 

در مورد پرداخت مطالبات بفرمائید تاکنون چقدر از مطالبات کشاورزان پرداخت شده و تا چه تاریخی پرداخت شده است؟

محمدیان: کل مطالبات کشاورزان با توجه به وزن خریدی که انجام شده تا پایان ۲۵ مردادماه جاری ۱۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که از این میزان ۱۱۲ میلیارد تومان پرداخت شده یعنی تا ۲۹ تیرماه سال جاری تسویه مطالبات انجام شده و ۸۹ درصد مطالبات پرداخت شده و حدود ۱۳ میلیارد تومان باقی مانده که ۱۱ درصد مطالبات می‌شود و پس از تأمین اعتبار به زودی پرداخت می‌شود.

 

پرداخت مطالبات به صورت سراسری است یا استانی است و اولویت با کدام استان‌های است استان‌هایی که حجم بالایی دارند و خرده مالکی ندارند؟

محمدیان: پرداخت مطالبات با توجه به خریدی که مراکز ثبت می‌کنند و براساس تأمین اعتبارات کشوری است.

هر مرکز که خرید را ثبت می‌کند در نوبت پرداخت قرار می‌گیرد و مطالبه کشاورزان به حساب کشاورزان واریز می‌شود و فرقی بین کشاورز خراسان‌جنوبی با فارس و خوزستان وجود ندارد و به ترتیبی که فایل به بانک رفته پرداخت انجام می‌شود.

به عنوان سخن پایانی: توصیه می‌کنم اگر کشاورزان موفق نشدند گندم خود را تحویل دهند تا پایان شهریورماه مراکز ملکی و مباشری در خدمت هم استانی‌ها برای تحویل گندم قرار دارد و اگر قصوری انجام گرفته ببخشند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.