حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : هر کس که دو روزش مساوی باشد باخته است.


» » » » ارمغان سفر دکتر روحانی به هرمزگان پایتخت اقتصادی کشور - خلیل تنیده

ارمغان سفر دکتر روحانی به هرمزگان پایتخت اقتصادی کشور - خلیل تنیدهرئیس جمهوری کشورمان هفته گذشته برای دومین بار در سال جاری به هرمزگان استانی زرخیز که قابلیت های پرشمارش، آن را به پایتخت اقتصادی و دروازه طلایی ایران تبدیل کرده است، سفر کرد تا به وعده هایی که در انتخابات 96 به مردم این استان داده بود، تحقق بخشد.

...

کاوش نیوز: استان هرمزگان به روایتی تامین کننده درآمد 6 تا 8 استان کشور به شمار می رود به طوری که امسال و تا پایان بهمن ماه از سه محل درآمدی گمرک، بندر و درآمدهای عمومی بیش از 160 هزار میلیارد ریال به خزانه کشور واریز کرده و این خود نشان از برجسته بودن و اهمیت آن در تامین بودجه عمومی کشور دارد.
دولتمردان تدبیر و امید با پی بردن به نقش حیاتی هرمزگان در تقویت بنیه اقتصادی کشور در قالب سفرهای استانی آستین ها را برای توسعه آن بالا زده اند و سفر دکتر روحانی به همراه تعدادی از وزیران به هرمزگان در همین راستا قابل ارزیابی است.
هرمزگان با داشتن صنایع بزرگ، نفت، گاز و بنادر نقش بی نظیر در اقتصاد ایران دارد و با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در غرب هرمزگان، در نزدیکی عسلویه برای استقرار صنایع انرژی بر ظرفیت مناسبی فراهم شده و در شرق استان نیز در قالب طرح توسعه سواحل مکران، پایانه نفتی کشور در آن منطقه ایجاد خواهد شد که نشان می دهد، شرق و غرب هرمزگان در یک فرایند توسعه متوازن قرار گرفته است که قطعا تحولات چشمگیری را ساکنان این مناطق احساس خواهند کرد.
ظرفیت مناسب نیروی انسانی، کارآفرینان و سرمایه گذاران در هرمزگان شکل گرفته که با فراهم کردن شرایط کسب و کار و رفع موانع سرمایه گذاری، فضا برای سرمایه گذاری و توسعه جدید بر محور گردشگری در هرمزگان ایجاد می شود.
بطور حتم با تکمیل مرحله دوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تا پایان سال، تولید بنزین در این پالایشگاه به 24میلیون لیتر خواهد رسید و تا پایان امسال نخستین محموله 40 هزار تنی بنزین یورو 5 ایران از هرمزگان صادر می شود.
این را هم نباید از نظر دور داشت که هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصادی کشور نام گرفته با توجه به ظرفیت توانمندی و همه مولفه های تولید نفت، گاز، معدن، بندر، جزیره و همسایگی با چند کشور حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز و دسترسی به آبهای آزاد به طو قطع مسیر توسعه کشور از طریق این استان است که پایتخت اقتصاد، تجارت دریایی و گردشگری محسوب می شود.
اهمیت راهبردی هرمزگان موجب شد تا آقای دکتر روحانی به همراه برخی از معاونان رئیس جمهوری و 13 وزیر مقصد سومین سفر استانی در دولت دوازدهم را در دیار هرمزگان تبیین کنند.
در جریان سفر 2 روزه رئیس جمهوری و تیم همراه به هرمزگان علاوه بر دیدار با مردم استان، نشست شورای اداری و دیدار با فرهیختگان و معتمدان محلی 30 طرح عمرانی به ارزش 60 هزار میلیارد ریال افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد که نویدبخش آبادانی بصورت گسترده در سطح استان است و می تواند جمعیت بالایی از افراد جویای کار در داخل و خارج استان در آن مشغول کار شوند.
در این سفر 15 طرح با هزینه 40 هزار میلیارد ریال در بخش های مهم صنعت، فولاد و پالایش نفت به بهره برداری رسید و 15طرح دیگر به ارزش 20 هزار میلیارد ریال هم عملیات اجرایی آنها آغاز شد که در نوع خود بی نظیر و فعالیت اقتصادی و عمرانی در استان را به شدت افزایش می دهد.
یکی دیگر از ره آوردهای سفر رئیس جمهوری به هرمزگان توجه جدی به افزایش تولید محصولات نفتی بویژه بنزین در پالایش نفت ستاره خلیج فارس بود که قرار است نیمی از بنزین کشور در این پالایش تولید و از صادرات خام محصولات نفتی جلوگیری شود.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس که هم اکنون 35 درصد از بنزین کشور را تولید می کند با بهره برداری از طرحهای در دست اجرا و با افزایش تولید، این میزان به 50 درصد خواهد رسید و در آینده به قطب تولید بنزین تبدیل می شود.
رئیس جمهوری به مردم اطمینان داد که این پالایشگاه در آینده نزدیک می تواند نیمی از بنزین کشور را تامین کند لذا علاوه بر این مزیت استانی که می تواند این میزان بنزین کشور را تولید کند بطور قطع نیروهای بومی هم از اشتغال در این پالایشگاه بهره مند می شوند.
هم اکنون بواسطه نرسیدن به این ظرفیت علاوه بر تولیدات داخلی برای جبران این کمبود باید واردات داشته باشیم که بهره برداری از ظرفیت کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس به این مهم دست خواهیم یافت.
هم اکنون هرمزگان دارای سه پالایش نفت شامل پالایشگاه هشتم بندرعباس، ستاره خلیج فارس و جزیره لاوان است که هر یک به سهم خود در تولید فرآورده های نفتی مثل نفت، بنزین، گازوییل، قیر و میعانات گازی در کشور نقش بسزایی دارند و در این بخش هم استان به عنوان قطب صنعت نفت محسوب می شود.
شاید در نگاه اول اهمیت سفر رئیس جمهوری به استانها خوب پردازش نشود اما باید به دستاوردها و پیمان هایی که برای توسعه و آبادانی هر منطقه پرداخته می شود، توجه کرد و هرمزگان امروز به کانون توجه سرمایه گذاران داخلی وخارجی تبدیل شده است.
از دیگر نکات مهم این سفر حضور و همراهی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و نمایندگان مردم هرمزگان در تمام برنامه های رئیس جمهوری و هیات همراه بود و این سفر را باید به منزله کمک سازنده به جهش توسعه ای هرمزگان یاد کرد.
در این میان مردم هرمزگان که به میهمان نوازی و خونگرمی شهرت دارند با حضور خود در مراسم استقبال و سخنرانی رئیس جمهوری در ورزشگاه تختی، قدرشناسی خود را از دولتمردان ابراز داشتند و با وجود مسائل و مشکلات بویژه بیکاری که سرآمد همه مشکلات اجتماعی است به توسعه ای پایدار بدست مسئولان خادم و با تدبیر امیدوارند.
بدون تردید نتایج دومین سفر دکتر روحانی در دولت دوازدهم به همراه کابینه به استان هرمزگان که قابلیتهای پرشمارش بر کسی پوشیده نیست سرعت ریل های توسعه را در این دیار مرزی شتابان خواهد کرد و نتایج حاصل از پیشرفت و آبادانی منطقه، معیشت ساکنان را بهبود بخشیده و متحول خواهد ساخت.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.