حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : خداوند ، دشنام گوى بی آبرو را دشمن دارد.


» » » » بیش از 40 رقم انگور در باغ تحقیقاتی دانشگاه ملایر کشت شد

بیش از 40 رقم انگور در باغ تحقیقاتی دانشگاه ملایر کشت شدسرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر گفت: بیش از 40 رقم انگور در باغ تحقیقاتی این دانشگاه کشت شده است که به صورت داربستی در اراضی شیب دار دانشگاه با سیستم آبیاری قطره ای آبیاری می شود.

...

کاوش نیوز: روح الله کریمی اظهار داشت: این یک باغ الگویی بسیار مناسب برای کشاورزان و باغداران است تا از نوع کشت و ارقام انگور آن ایده بگیرند و در تاکستان های خود اجرا کنند.

وی با بیان اینکه این باغ تحقیقاتی، نخستین باغ نمونه با سیستم های نوین در کشور است، بیان کرد: هم اکنون از استان های کشور درخواست های زیادی برای اجرای این نوع باغ تحقیقاتی داریم.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر ادامه داد: در حال حاضر سه باغ تحقیقاتی انگور در این دانشگاه ایجاد شده است که سیستم آبیاری باغ شماره یک با هفت جریب، قطره ای و غرقابی است و 10 سال پیش احداث شده است.

کریمی اظهار داشت: باغ شماره 2 پنج سال پیش به وسعت سه جریب احداث شد که کلکسیونی از ارقام انگور است و به عنوان تکثیر و باغ مادری از آن استفاده می شود.

وی با بیان اینکه باغ شماره 3 از سال 93 احداث شد و داربستی کردن آن نیز به تازگی به اتمام رسیده است، افزود: این باغ با سه سیستم «تی»، «وای» و «آی» ( Y، T و I ) اجرا شده است و همچنین سیستم آبیاری قطره ای از طریق فیلتراسیون مرکزی در سه بلوک توزیع می شود.

کریمی گفت: ارقام ایرانی همچون انگور بی دانه سفید، قرمز، خلیلی، یاقوتی، شصت عروس، حسینی، عسگری، فخری، شاهانی، منقا، کندری و لعل ملایر در این باغ کشت شده است.

وی یادآور شد: همچنین ارقام خارجی همچون لاوراسکا، فلیم سیدلس، تامسون سیدلس، ترکمنستان 4، کریمسون، روبی سیدلس، کاردینال و ویکتوریا نیز در این باغ کشت می شود.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه گفت: علاوه بر اینها، سه رقم مقاوم به سرما از نوع روسی شامل دروژبا، مخچالونیا و وُل گادو در باغ شماره 2 کشت شده است که طرفداران زیادی دارد.

کریمی ادامه داد: به تازگی نیز نمایندگان سازمان فائو در ایران از باغ تحقیقاتی انگور شماره 3 دانشگاه ملایر بازدید کردند که نوع سیستم های داربستی، آبیاری نوین و ارقام انگور در این باغ بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت: در چهارمین کنفرانس بین المللی صنعت انگور و کشمش ایران که فردا چهارم مهرماه به مدت 2 روز در دانشگاه ملایر برگزار می شود، قرار است از باغ تحقیقاتی نیز بازدید و رونمایی شود.

پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به عنوان نخستین پژوهشکده ملی مستقل، از سال 91 شروع به فعالیت کرد و برای چهارمین سال میزبان کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران است.

این کنفرانس چهارم و پنجم مهرماه امسال با حضور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، محققان، اساتید و پژوهشگران حوزه انگور و کشمش و باغداران در دانشگاه ملایر برگزار می شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.