حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.


» » » » بهار علم دانش در سومین روز مهر آغاز شد

باز امد بوی مدرسه،بوی آشنایی با کلاس مهربانی

بهار علم دانش در سومین روز مهر آغاز شد

 

امسال بهار علم و دانش در سومین روز پاییز آغاز شد. از یک ماه گذشته، همه برای تدارک این روز در تکاپو بودند. از فروشندگان گرفته تا والدین و از همه مهمتر خود بچه ها. تا مهری دیگر آغاز شود. امسال کلاس اولی ها، پیش دبستانی ها و کودکستانی ها یا به قولی شکوفه ها و غنچه ها در 31 شهریور تجربه شیرین مدرسه را برای اولین بار در زندگی خود آغاز کردند و زنگ شکوفه ها و غنچه ها در این روز نواخته شد. امسال به علت برخورد با تعطیلی روز های پنجشنبه و جمعه، مدارس رسما در روز شنبه سوم مهرماه در کلیه مقاطع تحصیلی آغاز شد. باید از مهر به عنوان یک واقعه ملی یاد کرد زیرا تمام جامعه درگیر آن می شوند. امسال سیزده و نیم میلیون دانش آموز در سراسر کشور روز اول مهر را جشن گرفتند. دانش آموزان گلستانی هم همزمان با سراسر کشور آغاز سال تحصیلی مهر 1395را با نواختن زنگ مهر و ماه مهر، جشن گرفتند.

...

 

آهنگ مدرسه از راه رسید. بوی مهر هر سال با نوای پاییزی در صدای زنگ مدرسه استشمام می شود. امسال بهار علم و دانش در سومین روز پاییز آغاز شد. از یک ماه گذشته، همه برای تدارک این روز در تکاپو بودند. از فروشندگان گرفته تا والدین و از همه مهمتر خود بچه ها. تا مهری دیگر آغاز شود.

به گزارش کاوش نیوز، امسال کلاس اولی ها، پیش دبستانی ها و کودکستانی ها یا به قولی شکوفه ها و غنچه ها در 31 شهریور تجربه شیرین مدرسه را برای اولین بار در زندگی خود آغاز کردند و زنگ شکوفه ها و غنچه ها در این روز نواخته شد. امسال به علت برخورد با تعطیلی روز های پنجشنبه و جمعه، مدارس رسما در روز شنبه سوم مهرماه در کلیه مقاطع تحصیلی آغاز شد. باید از مهر به عنوان یک واقعه ملی یاد کرد زیرا تمام جامعه درگیر آن می شوند. امسال سیزده و نیم میلیون دانش آموز در سراسر کشور روز اول مهر را جشن گرفتند. دانش آموزان گلستانی هم همزمان با سراسر کشور آغاز سال تحصیلی مهر 1395را با نواختن زنگ مهر و ماه مهر، جشن گرفتند.

برای آینده فرزندان وقت بگذاریم و مدرسه را یاری کنیم

آغاز بهار دانش، در تعلیم و تربیت فرزندان موثر است. اما این بدین معنا نیست که از فرزندان غافل شویم و همه چیز را به مدرسه بسپاریم. داشتن جامعه سالم نیازمند تربیت صحیح است. بنابراین برای آینده فرزندان وقت بگذاریم و مدرسه را یاری کنیم. متاسفانه برخی از والدین با آغاز مدرسه و رفتن فرزندان به مدرسه بر این باور هستند که مدرسه می تواند معجزه کند و فرزندان با رفتن به مدرسه از همه خطرات بیمه می شوند. اگر مدرسه شیفت شب هم داشته باشد آنها دوست دارند بچه ها در شب هم به مدرسه بروند! سوال اینجاست که آیا مدرسه و اولیای مدرسه می توانند جای والدین را پر کنند؟ آیا فرزندان در مدرسه همه آنچه را که یک فرد نیاز دارد خواهند آموخت؟ آیا این فرصت چند ساعته در روز کفایت می کند و...

ضرورت همیاری و همکاری والدین با مدرسه/ خانه و مدرسه در تعاملی دو طرفه

این گله مندی مدیر یکی از مدارس است که می گوید: "با آغاز مدارس، برخی از والدین را فقط روز اول مدرسه می بینیم و تا سال آینده به مدرسه که خانه دوم فرزندشان هست بی توجه هستند. چطور دانش آموزی را بدون همکاری و همیاری والدینش می توان درست آموزش داد و تربیت کرد. هر دانش آموزی بیشترین وقت خود را در کنار خانواده خود سپری می کند. مگر می شود به تنهایی معجزه کرد؟ همیاری و همکاری والدین با مدرسه لازم و ضروریست. اگر به آینده فرزندان اهمیت می دهید از مدرسه غافل نشوید.”

 

به عقیده روانشناسان، یکی از نیازهای اساسی والدین و مربیان در امر تربیت و پرورش اخلاقی کودکان، برقراری ارتباط سالم با آنهاست. ارتباط صحیح بین پدر و مادر و روابط سالم آنان با کودکان، اولین و مهمترین زمینه رشد و پرورش اخلاقی نونهالان است. اساس تربیت سالم نونهالان جامعه، بستگی کامل به سلامتی خانواده دارد و سلامتی خانواده نیز مستلزم ارتباط سالم بین اعضای خانواده است. مهمتر از همه ارتباط خانه و مدرسه است. یکی از مهم ترین اموری که والدین برای مشارکت در برنامه ریزی تحصیلی و مساعدت به فرزندان خود باید عهده دار گردند تماس و ارتباط مستمر با مدرسه است. خانه و مدرسه باید تعاملی دو طرفه داشته باشند. هر دو نهاد تربيتی بايد به نقش خود عمل کنند تا تعليم و تربيت ثمربخش شود. وجود معلمان با صلاحيت در مدارس، خلاء وجود پدر و مادر را پر نمی کند و وجود والدين توانا و قابل نيز نمی تواند جای مدرسه را بگيرد. همکاری و هماهنگی اين دو نهاد مهم در يک برنامه واحد و منسجم می تواند ثمربخش باشد.

به فرزندان فرهنگ انجام دادن تکالیف در خانه را بیاموزیم/  تلویزیون را با صدای کمتری گوش دهیم

والدین با آغاز سال تحصیلی جدید، مواردی را باید رعایت کنند تا در تربیت و تحصیل فرزندان خللی ایجاد نشود. در این زمینه می توان به برنامه ریزی آنان برای امور آموزشی فرزندان اشاره کرد. همچنین داشتن یک برنامه ی منظم در خانه برای انجام تکالیف و مرور برنامه های مدرسه نیز توصیه می شود. به فرزندان فرهنگ انجام دادن تکالیف در خانه را بیاموزیم، تا این فرهنگ نهادیه شود. در برخی موارد دانش آموز تکالیفش را در مدرسه و یا در مهمانی انجام می دهد. این بسیار غلط است. فراهم کردن شرایط مناسب و فضای امن خانوادگی از دیگر موارد است. سعی کنیم فضا و بستری مناسب برای خواندن درس فرزندان در منزل، هم از نظر فیزیکی و هم روانی مهیا کنیم. همیشه با فرزندان چه در زمان امتحانات و چه در شراط عادی همراه شویم. فرزندان را یکی دو ساعت زودتر آماده خوابیدن کنیم تا سحر خیر شدن به یک عادت تبدیل شود. همیشه برنامه های تلویزیون را با صدای کمتری گوش دهیم تا مزاحمتی برای فرزندان ایجاد نشود. و بالاخره هر کاری که برای روح و روان فرزندان،  آرامش و اطمینان را فراهم می کند انجام دهیم تا فرزندان به این باور برسند که در خانه هم خانواده همچون مدرسه به تحصیل آنها نظارت دارد و به آن اهمیت می دهند. چرا که کسب علم و دانش، یک ارزش است.

فرزندان ما وقتى از مدرسه به خانه بر مى‌گردند، حدود يک الى دو ساعت نياز به تأمين نيازهاى اوليه از جمله غذا و استراحت دارند، بنابراين نبايد در بدو ورود و بدون انجام استراحت لازم، بلافاصله از آنان توقع انجام کار درسى داشت. و حتى چنانچه خود آنان بخواهند بلافاصله به امور درسى و آموزشى خود مشغول گردند، بايد به آنان توصيه نمود که ابتدا نيازهاى اوليه‌ى خود را مرتفع و قدرى استراحت نموده و سپس به امور آموزشى خود بپردازند. بعد از يکى دو ساعت استراحت، فرصت لازم براى انجام برنامه در منزل فرا مى‌رسد.

دانش‌آموزان دوره‌ى ابتدايى يک الى دو ساعت بايد به انجام تکاليف درسى و مرور برنامه‌هاى آموزشى بپردازند. اين ميزان مى‌تواند به صورت غيرپيوسته و به صورت دوره‌هاى نيم ساعته انجام گيرد، اما بايد با نظارت والدين و با کيفيت لازم صورت پذيرد.

 فرزند ما روزانه دو الى سه ساعت بايد به انجام برنامه‌ى مورد علاقه‌ى خود بپردازد. اين برنامه مى‌تواند به دنبال انجام امور آموزشى و بصورت پاداش براى حسن انجام وظایف آنها صورت گيرد. بايد به خاطر داشت که اوقات فراغت فرزند با توجه به علاقه و رغبت او صورت پذيرد نه آنچه والدين دوست دارند.

 والدین با تعلیم و تربیت صحیح جامعه را می سازند

امیدواریم در سال تحصیلی 1395 همه دانش آموزان در صحت و سلامت جسم و روان به تحصیل بپردازند. والدین ارتباط بیشتری با مدارس داشته باشند و این ارتباط دو طرفه به قوام بیشتری برسد. نهایتا جامعه ما عاری از هرگونه ناهنجاری و بزه کاری باشد. زیرا والدین با تعلیم و تربیت صحیح جامعه را می سازند. بیاییم با ساختن جامعه ای سالم، فرزندانمان را بیمه کنیم. انتهای پیام /

رقیه بشارت نیا

 

 

 

 

 

 

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.