حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.


» » » » راه دراز گلستان برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری/ آمار منحرف‌مان نکند

راه دراز گلستان برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری/ آمار منحرف‌مان نکندآمار مسئولان از اقامت ۴۰۰ هزار گردشگر نوروزی در گلستان خبر می‌دهد اما کارشناسان معتقدند این استان برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری همچنان راه درازی در پیش دارد.

...

کاوش نیوز- زهرا بهرامی: گلستان به سبب برخورداری از جنگل‌های انبوه، رودها و آبشارها، کوهها و دشت‌ها و همچنین میراث تاریخی و فرهنگی یکی از استان‌های مستعد در زمینه جذب گردشگر است و مسئولان همواره از این صنعت به عنوان بازوی توسعه گلستان یاد می‌کنند.

هرچند از صنعت گردشگری به عنوان بازوی توسعه استان یاد شده و گردشگری یکی از سه محور اصلی توسعه استان از نگاه مسئولان است اما هنوز سهم درآمد گردشگری استان و ضریب تکاثر این بخش یک درصد است.

به گفته کارشناسان از هزار جاذبه گردشگری گلستان ۱۴۸ جاذبه آن در صورت تامین زیرساخت می‌تواند گردشگر جذب کند به شرط اینکه مجذوب آمارها نشویم به یاد داشته باشیم قابلیت و جاذبه به تنهایی کافی نیست و برای توسعه گردشگری گلستان نیازمند خلق جذابیت هستیم و راه درازی برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری در پیش داریم.

*اقامت ۴۰۰ هزار گردشگر در ایام نوروز

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان پس از اتمام تعطیلات نوروز در جمع خبرنگاران از ثبت ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار بازدید از جاذبه‌های استان خبر داد و گفت: در این مدت ۴۰۰ هزار گردشگر نوروزی در گلستان اقامت داشتند.

محمد جواد ساوری افزود: از ۱۶ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در مجموع ۵ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۶۴۸ بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان به ثبت رسیده است.

وی با یادآوری اینکه گلستان در حال حاضر دارای ۶۳۸ تاسیسات گردشگری شامل ۲۸ هتل، ۱۱ هتل‌آپارتمان، ۴ مُتل، ۱۴۳ واحد اقامتی بوم‌گردی، ۲۶۲ خانه مسافر، ۱۴ مهمان‌پذیر، ۵ پانسیون، ۴۴ واحد پذیرایی، ۲۹ سفره‌خانه سنتی، ۷۷ دفتر خدمات مسافرتی، یک مجتمع تفریحی گردشگری، ۱۴ مزرعه گردشگری، چهار مؤسسه آموزش گردشگری، یک مرکز اطلاع‌رسانی، و یک زائرسرا است، ادامه داد: طی این مدت در مجموع ۴۱۰ هزار و ۶۰۱ اقامت در استان به ثبت رسیده است.

*برنامه مدونی برای تبدیل مسافران گذری به گردشگر نداریم

رئیس جامعه هتلداران استان گلستان از آمار اقامت ۴۰۰ هزار گردشگر نوروزی چندان خرسند نبوده و معتقد است مسافران گذری به اقتصاد استان کمک نمی‌کنند و نیازمند جذب گردشگر هستیم.

ابراهیم ممشلی با اشاره به اینکه هم‌اکنون۹۰۰ اتاق و ۲ هزار و ۵۵۰ تخت برای جذب و اسکان گردشگر در گلستان مهیاست، به خبرنگار کاوش نیوز گفت: از آغاز تعطیلات نوروز امسال تا روز ۵ فروردین ۹۰ درصد سطح اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی استان پر بود.

وی با بیان اینکه از روز ۵ فروردین تا ۱۰ فروردین ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی استان به ۶۰ درصد رسید، اضافه کرد این آمار از ۱۰ فروردین به بعد به حدود ۳۰ درصد رسید.

رئیس جامعه هتلداران استان گلستان با اشاره به اینکه اکثر مسافرانی که در گلستان اقامت داشتند گذری بودند، تصریح کرد: تعداد گردشگرانی که بیش از یک شب در گلستان اقامت داشته باشند بسیار اندک است و در واقع ما چیزی برای نگهداری مسافر در استان نداریم.

ممشلی با تاکید بر اینکه داشتن جاذبه طبیعی و میراث فرهنگی به تنهایی برای جذب گردشگر کافی نیست، متذکر شد: در حال حاضر برنامه مدونی برای تبدیل مسافران گذری گلستان به گردشگر نداریم و نیازمند آن هستیم که با برنامه‌ریزی و کمک همه( اصحاب رسانه، مدیران، مسئولان، کارشناسان، جامعه هتلداران و ... ) گردشگری استان را متحول کنیم.

*توسعه گردشگری گلستان شعار است؛ محصول قابل عرضه نداریم

کارشناسان هم مانند رئیس جامعه هتلداران استان گلستان معتقدند به رغم توجه به مقوله گردشگری گلستان به ویژه طی دو دهه اخیر، ما هنوز نتوانسته‌ایم محصول گردشگری متناسبی عرضه کنیم.

یک دکترای گردشگری در گفتگو با کاوش نیوز اظهار کرد: تصور ما از گردشگری دچار نقص است؛ هنوز برنامه ریزان به ویژه کارشناسان تعریف درستی از گردشگری ندارند. گردشگر تعریف بسیار ساده‌ای دارد اما همان تعریف ساده مدنظر قرار نمی‌گیرد در نتیجه به هرکسی که به استان سفر می‌کند لقب گردشگر داده می‌شود.

مهدی سقایی متذکر شد: گردشگر کسی است که از یک مبدا با انگیزه‌های مختلف به یک مقصد سفر می‌کند و حداقل ۲۴ ساعت آنجا اقامت داشته و حداقل مبلغی را هزینه می‌کند؛ غیر آن گردشگر نیست و به آن بازدیدکننده می‌گویند.

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم جرجانی تاکید کرد: گردشگری مانند تمام فعالیت‌های اقتصادی دیگر، نیازمند تبدیل شدن به محصول است. نمی‌توان مواد خام را به جای ماده فرآوری شده به بازار عرضه کنیم و بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری گلستان شعار است، بیان کرد: ببینید تا قبل از ثبت جهانی برج قابوس می‌گفتیم با ثبت جهانی،  گردشگری گلستان متحول می‌شود و به افق توسعه می‌رسیم همان حرفی که هم‌اکنون راجع به آشوراده می‌زنیم؛ اما ببینید هیچ تحولی ایجاد نشد.

وی متذکر شد: گردشگری چیزی نیست که با دستور، ابلاغ و... بتوانیم گردشگر را وادار به سفر کنیم؛ باید جذابیت خلق کنیم؛ شکل دادن به شبکه‌های مقاصد گردشگری مبتنی بر فعالیت‌های بخش خصوصی به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط،  باید اتفاق بیفتد.

به گفته سقایی هرچند تاکنون گردشگری به همین وضعیت بغرنج هم توانسته بار سنگینی را در خصوص اشتغالزایی و کسب درآمد بومیان به دوش بکشد اما نتوانسته به ایده آل خودش یا وضعیت مطلوب خود در استان دست یابد.

وی با این توضیح که ضعف تعریف درست از گردشگری، عدم شناخت از محصول گردشگری و کثرت متخصصان بی دانش باعث شده برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری مورد توجه نباشد، تاکید کرد: هرچند به ظاهر متولی رسمی گردشگری در گلستان اداره کل میراث فرهنگی است اما در واقعیت اینطور نیست حوزه عمل کارکردی میراث محدود می‌شود چراکه ۱۴ نهاد و سازمان دیگر درگیر گردشگری هستند اما پاسخگو نیستند.

سقایی یادآور شد: برای توسعه گردشگری و حل شبکه مشکلات و همچنین چالش‌های موجود، باید سند آمایش گردشگری گلستان که در آن صفر تا ۱۰۰ مسائل گردشگری استان با توجه به تعاریف فوق، نگاه محصول محور و در سه افق کوتاه، میان و بلند مدت تدوین شده را اجرایی کنیم.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.