حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : هیچ چیز را ندیدم مگر اینکه خدا را قبل از آن بعد از آن و با آن مشاهده کردم.


» » » » گرانیگاه اقتصاد مقاومتی ، تولید ملی است

گرانیگاه اقتصاد مقاومتی ، تولید ملی است

به گزارش کاوش نیوز، آنچه که در موفقیت هر انقلاب نقش دارد. ایمان واعتقاد راسخ به هدف و ارزشهایی است که یک گروه را دورهم جمع می کند همچنین همبستگی و اتحاد و یکپارچگی بخش دیگری از ماجرای موفقیت به شمار می رود. اما پس از پیروزی اقتصاد و مقاومت و ایستادگی بومی هم می تواند استقلال را تقویت کند و به پایداری انقلاب در مقابل دشمنان کمک کند  همانطور که در 40 سال گذشته دشمن با هر روشی که می خواست به انقلاب ضربه بزند. هرگز نتوانست به مقصد ومقصودش برسد.

گرانیگاه اقتصاد مقاومتی ، تولید ملی است

 

گرانیگاه اقتصاد مقاومتی ، تولید ملی است

اقتصاد مقاومتی ، یک حرکت درونزاست و در اقتصاد مقاومتی، اساس تولید است؛ یعنی جانمایه اقتصاد مقاومتی، مبحث تولید بومی و ملی است و مابقی مسائل اقتصاد مقاومتی در شعاع این مرکز حرکت می کنند. گرانیگاه این جریان، مسئله تولید ملی است.

در بسیاری از موارد اگر کالای ایرانی تولید شود و بازار مصرف مهیا نباشد هرگز نمی توانیم امیدوار باشیم که به یک حرکت عظیم ملی تبدیل شود. کوتاه کردن دست دلالان همچنین وارد کنندگان کالاهای قاچاق از کشورهای هم مرز بویژه ترکیه و چین می تواند کمک کند تا کالای ایرانی جایگاه خود را پیدا کند چرا؟ کالای ایرانی باید با مارک خارجی در بازار بفروش برسد. در یک نگاه می توان گفت که بزرگترین اشکال به مسولان فرهنگی وارد می شود .زیرا هنوز فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در جامعه به یک باور ملی تبدیل نشده است بنابراین چطور می توان انتظار داشت تا تولیدات ایرانی در راس مصرف قرار داشته باشند.زمانی که از مجری تلویزیون ما گرفته تا هنرمندان یا بقول معروف سلبریتی ها ، مدیر کل وووو حتی رییس جمهور همه از پوشاک و کالای خارجی استفاده می کنند آیا میتوان از مصرف کالای ایرانی سخنی به میان آورد!!!

کما اینکه در بسیاری از خانواده ها مصرف جنس خارجی را افتخار می خوانند . آیا می توان انتظار داشت که فرزندان این خانواده ها به مصرف کالای ایرانی تمایل داشته باشند. چطور می شود امیدوار شد که کالای ایرانی در خانه های ایرانی ها  جایگاه اصلی خود را بدست آورد.

 

 

 

اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد

رهبر انقلاب در آغاز سال 1397 فرمودند: اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. من این را محور قرار دادم برای شعار امسال؛ شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه می توانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.

همچنین در سال 1396 فرمودند:من قبلاً هم این را گفته‌ام، تذکّر داده‌ام، الان هم مجدّداً عرض میکنم. واردات کالاهایی که در داخل به‌قدر کافی تولید می شود، بایستی به‌صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته بشود؛ آنچه در داخل تولید می شود، از خارج وارد نشود.

مقاومت به این معناست که کار ما تمامشدنی نیست

اینکه ما نگاه کنیم ببینیم کالاهای مصرفی ما، از خوراک گرفته تا پوشاک، تا وسایل منزل، تا کیف و کفش بعضی از بانوان، تا وسایل مدرسه و دفتر و قلم و امثال اینها از خارج بیاید، این مایه‌ی‌ شرمندگی است! انسان هم در مقابل تولیدکننده‌ی داخلی احساس شرم می کند، هم در مقابل آن کسی که این جنس را از بیرون برای ما می فرستد.

اگر اینگونه شد، مقاومت در عرصه اقتصاد به این معناست که ما اقدام و قیام کنیم تا کالاهایمان در هر زمینهای مانند پوشاک، خوراک، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی و... دارای کیفیت مطلوب بشود. باید در این مسیر تلاش کنیم و اینطور نباشد که از ادامه دادن این راه خسته بشویم و کار را رها کنیم. مقاومت به این معناست که کار ما تمامشدنی نیست.

 

 

 

 

گرانیگاه اقتصاد مقاومتی ، تولید ملی است

 

 بررسی ها نشان می دهد که بسیاری بیشتر به این بهانه که کالای ایرانی کیفیت مطلوب را ندارد.سعی دارند کوتاهی و مسأولیت را از دوش خود خالی کنند این درست که کالای ایرانی شاید در ابتدا به کیفیت برخی از کالاهای مشابهه خارجی نیست اما یک حرکت ملی ست باید برای حمایت از کالای بومی سعی کنیم مصرف کالای ایرانی را در راس قرار دهیم البته در برخی از موارد کالای ایرانی بهتر از کالای مشابهه خارجی دیده می شود.

دولت نتوانسته به این وظیفه درست عمل کند

برای رسیدن به این هدف نیازبه عزم ملی هست. این عزم ملی در تولید کننده، خریدار و دولت باید جدی باشد.تولید کننده کالای با کیفیت به بازار تزریق کند و مصرف کننده سعی نماید فقط از تولیدات داخل نیازش را بر آورد و دولت محترم با تبین مقررات واصلاح آن،نظارت برکیفیت و برخورد شدید و قاطع با نقض کنندگان قوانین برخورد نماید.همچنین با جلوگیری ازوارد شدن کالاهای خارجی می توان به تحقق شعار حمایت از کلای ملی و ایرانی امیدوار شد. البته هنوز که هنوز ه دولت نتوانسته به این وظیفه درست عمل کند.

در این میان نقش نخبگان بسیار موثر این نقش علما اندیشمندان همه باید وارد میدان شویم. اگر همه یک صدا هم در شعار و هم در عمل به مصرف کالای ایرانی رو بیاوریم حتما در این مسیر گامی مثبت برداشته ایم اما وقتی بزرگان کشور در این امر کوتاهی می کنند چطور می شود امیدوار شد که این حرکت ملی تحقق یابد.

در بخش دیگر به اعتقاد کارشناسان  تقویت زیرساخت های اقتصادی یکی از مهمترین اقداماتی است که انتظار می رود به عنوان نخستین گام در حمایت از کالای ایرانی و تحقق این شعار مورد توجه قرار گیرد. وقتی منابع خام در بخشی از یک استان وجود دارد با حمایت زیر ساخت های مهمی چون جاده و امکان دسترسی به صنایع تبدیلی بهترین کمک به تولیدات کالای ایرانی ست.

اگر بخواهیم بخش کشاورزی را مورد توجه قرار دهیم متوجه خواهیم شد که  تولید کننده با داشتن صنایع تیدیلی و همچنین بازار فروش مناسب می تواند به سود مناسب برسد. اینجاست که کالای تولید شده با قیمت ارزان و مناسب در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و مازاد تولیدات در بازارهای داخلی و خارجی با حمایت دولت می تواند به فروش رساند. کارشناسان معتقد هستند اقتصاد ایران با ادامه حرکت‌های ناهمگون در عرصه تصمیم‌گیری فعلی قادر نخواهد بود در اقتصاد جهانی نقشی درخور توجه با توجه به پتانسیل‌های خود داشته باشد.انتهای پیام/

رقیه بشارت نیا


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.