حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : پر حسرتترين مردم در روز قيامت، بنده اى است كه عدلى را وصف كند و خودش خلاف آن را عمل كند.


» » » » صادرات غیرنفتی ایران افزایش یافت

معاون سازمان توسعه تجارت:

صادرات غیرنفتی ایران افزایش یافت

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت کشور گفت که با وجود اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران، صادرات غیرنفتی کشور امسال به ۲۸ میلیارد دلار رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا فرهاد نوری روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر گلستان در گرگان، اظهار داشت: در حال حاضر ۷۵ درصد تمرکز صادرات کالای غیر نفتی ایران به چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان است که باید تلاش کنیم با تنوع بیشتر در تولید محصولات، کشورهای مقصد صادرات کالاهای ایرانی را به حداقل ۲۰ کشور افزایش دهیم.

وی بیان کرد: کشورهای اورآسیا بهترین فرصت برای توسعه بازار هدف کالاهای صادراتی ایران است که سرمایه گذاری در این زمینه از جمله ایجاد ارزش افزوده به توسعه و اشتغالزایی در درون کشور منجر خواهد شد.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت کشور همچنین بر رفع مشکل استرداد نقدینگی صادرکنندگان توسط بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی برای رونق صادرات کالا و همراهی بیش از گذشته دستگاه های نظارتی در حوزه صادرات تاکید کرد و گفت: مشکل برگشت ارز صادرکنندگان به کشور قابل حل است اما باید اختلاف قیمتی آن در داخل حل شود.

بانک مرکزی شهریور ماه پارسال در بخشنامه ای ضمن تاکید بر حمایت از تولید و صادرات کشور اعلام کرد که صادرکنندگان باید تعهد دهند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند.

استاندار گلستان نیز در این جلسه با ستودن ایستادگی ایران در مقابله با تحریم های اقتصادی گفت: اگر این تحریم ها علیه کشور دیگری اعمال می شد به طور قطع به فروپاشی آن کشور می انجامید.

هادی حق شناس ۱۵ کشور اورآسیا را فرصتی مناسب برای رونق تجاری ایران دانست و گفت: تعرفه لحاظ شده برای تجارت با این کشورها نزدیک به صفر است که باید از این فرصت برای شکوفایی اقتصادی و تجاری بیشتر استفاده شود.

استاندار گلستان همسایه بودن با کشورهای اورآسیا را فرصت بی نظیر توسعه صادرات برای تولید کنندگان این استان دانست و افزود: فرآوری محصولات تولیدی به خصوص در بخش کشاورزی یکی از راه های ورد به بازارهای این کشورها و در نهایت افزایش درآمد برای فعالان گلستانی بخش های گوناگون است.

وی همچنین از پیش بینی اعتبار برای احداث راه آهن اینچه‌برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود در لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم در ادامه از جهش صادرات کالا از این استان شمالی در سال های اخیر خبر داد و گفت: کالای تولیدی این استان به ۳۳ کشور در قاره های آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا صادر می شود.

حسین طلوعیان افزود: ۶۶ واحد تولید کننده صادراتی در گلستان فعالیت دارند.

وی توافق نامه اورآسیا را برای توسعه تجارت گلستان مهم دانست و گفت: این استان با توجه به ظرفیت های مناسب تولید به خصوص در بخش کشاورزی از مزایای این توافق نامه در صادرات کالا استفاده کند.

موافقت‌نامه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا شامل دو فهرست کالایی ترجیح‌های اعطایی دو طرف که تعداد اقلام مشمول آن توسط ایران به اوراسیا ۳۸۰ قلم و تعداد اقلام اعطایی اوراسیا ۵۰۳ قلم کالا است و مطابق فهرست اعطایی اوراسیا تعرفه ۱۷۵ ردیف کالا از جمله انواع فرش دستباف و ماشینی، پسته، انواع میگو، میوه هایی مانند پرتقال و لیمو، سبزیجات، خرما، بیسکویت و شیرینی، برخی محصولات از جمله پلیمرهای پروپیلن، ورق های پلاستیکی و محصولات بهداشتی صفر شد.

 اتحادیه اقتصادی اوراسیا سال ۲۰۱۵ میلادی، از سوی روسیه، قزاقستان و بلاروس تشکیل شد و در حال حاضر، ارمنستان، قرقیزستان و ویتنام از دیگر اعضای این اتحادیه هستند.

طلوعیان همچنین گفت که پارسال ۲۹۴ میلیون دلار کالا از استان گلستان به ۳۱ کشور صادر شده بود.

علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم در این جلسه بر تسریع در ایجاد زیرساخت توسعه تجارت استان تاکید کرد و گفت: دستگاه های اجرایی و نظارتی در شتاب دادن به رونق تولید و رفع مسایل و مشکلات صادرات کالا با فعالان این حوزه همکاری کنند.

در این نشست علاوه بر تجلیل از ۱۳ صادرکننده نمونه گلستان، تعدادی از صادر کنندگان این استان به طرح مسایل و مشکلات خود در راه رونق صادرات کالا پرداخته و خواستار رفع آن ها شدند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.