حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : سخن طيّب و پاكيزه را از هر كه گفت بگيريد ، اگرچه او خود ، بدان عمل نكند.


» » » » نقش تو همچون ستونی است که اگر نباشی خیمه ات ویرانی ای بیش نیست

زن بعنوان اصلی ترین ستون جامعه در اسلام؛

نقش تو همچون ستونی است که اگر نباشی خیمه ات ویرانی ای بیش نیست

نقش تو همچون ستونی است که اگر نباشی خیمه ات ویرانی ای بیش نیست

 

وقتی صحبت از زن می شود باید دراینکه این کلمه را به زبان آورده ایم قدری تامل کنیم  بیندیشیم که خلقت زن به چه منظور بوده است؟؟؟ قرآن این کتاب روشنگر در این رابطه اشاره دارد.وَ مِن‌ْ ءَایَـَتِه‌ِی‌َّ أَن‌ْ خَلَق‌َ لَکُم مِّن‌ْ أَنفُسِکُم‌ْ أَزْوَ َجًا لِّتَسْکُنُوَّاْ إِلَیْهَا;(روم‌،21)از نشانه‌های او این است که از خودتان برای شما همسرانی آفرید تابه وسیله آن‌ها آرام گیرید." و درجای دیگر"هُن‌َّ لِبَاس‌ٌ لَّکُم‌ْ وَأَنتُم‌ْ لِبَاس‌ٌ لَّهُن‌َّ;(بقره‌،187)آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها"

...

 

وقتی صحبت از زن می شود باید دراینکه این کلمه را به زبان آورده ایم قدری تامل کنیم  بیندیشیم که خلقت زن به چه منظور بوده است؟؟؟ قرآن این کتاب روشنگر در این رابطه اشاره دارد.وَ مِن‌ْ ءَایَـَتِه‌ِی‌َّ أَن‌ْ خَلَق‌َ لَکُم مِّن‌ْ أَنفُسِکُم‌ْ أَزْوَ َجًا لِّتَسْکُنُوَّاْ إِلَیْهَا;(روم‌،21)از نشانه‌های او این است که از خودتان برای شما همسرانی آفرید تابه وسیله آن‌ها آرام گیرید." و درجای دیگر"هُن‌َّ لِبَاس‌ٌ لَّکُم‌ْ وَأَنتُم‌ْ لِبَاس‌ٌ لَّهُن‌َّ;(بقره‌،187)آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها"

جهاد زن نیکو همسرداری است

به گزارش کاوش نیوز، زن بعنوان همسر و آرامش دهنده در یک خانواده همانند یک روانشناس است. زیرا بایدابتدا روحیات همسرش را بسنجد و هر آنچه که برای همسرش آرامش می دهند انجام دهد. زن مدیرخانه و همسرش مدیر خانواده است. چقدر خوب است که دختران ما قبل از ازدواج به این امر توجه کنند و بدانند که همسر بودن در درخانواده یعنی فراهم آوردن و تغذیه روح و روان خانواده است نه جسم !!!.یک همسر خوب و وظیفه شناس همانطور که در امر جسم و تغذیه جسم تلاش دارد باید  پرورش و مراقبت روح و روان اعضای خانواده در اولویت  باشد. این می شود که حضرت علی (ع)می فرمایند: "جهاد زن نیکو همسرداری است." چه جهادی بزرگتر از این که خانواده اش در آرامش باشد تا آینده تاثیر مثبت این رفتار را ببیند و لمس کند.

کلام مادر و رفتار او همچون چاشنی در کالبد روح و جان فرزند

نقش زن در تربیت فرزندان در خانواده الگوی می شود. شاید این سخن را از قدیمی ترها شنیده باشید که در انتخاب همسر چه مرد و چه زن بهتر است که به خانواده به خصوص مادرش توجه کنند. زیرا هر آنچه این مادر برای تربیت خرج کرده باشد در نهاد فرزندان به ثبت می رسد. گاهی استثا می شود که برخی فرزندان آنچه می شوند که خواست  خانواده  نیست و یا برعکس . این هم دلایلی دارد که خارج از بحث ماست.

 نقش مادر در خانواده نقش است که هیچ فردی نمی تواند جایگزین آن شود. فرد در دامن مادر به تمام آنچه که نیازمند است می رسد. مادر جایگاهی بس والاقرار دارد. این مادر است که چه در دوران بارداری و چه در زمان طفولیت شخص را تربیت می کند پس کلام مادر و رفتار او همچون چاشنی در کالبد روح و جان فرزند دمیده می شود.فرزندان با روح و جان مادر اوج می گیرند و در جامعه به پرواز در می آیند. زن در جایگاه مادد، معلم هم روح و هم جسم فرزند را پرورش و تربیت می کند. پس اولین جایگاه برای آموزش و تربیت در دستان مادر و همسر خانواده است.

مادران امروز نقش مادری و اصالت تربیت را به سخره گرفته اند

جامعه سالم با داشتن مادرانی که روح و قلبی بزرگی دارند تامین می شود.امروزه قدری در جامعه و مادران امروز اگر بنگریم متوجه بسیاری از حقایق های ناگوار خواهیم شد .مادران امروز که کم هم نیستند نقش مادری و اصالت تربیت را به سخره گرفته اند. بیشتر به تجملات و فردگرایی همسو شده اند .کم نیستند مادرانی که امروز در جامعه اولا از اینکه فرزندی بدنیا بیآورند در هراسند زیرا می ترسند که مراقبت از فرزند دشوار باشد و آنها را از بسیاری خوشی ها و تفریحات دور سازد. بسیاری از دختران ما هم اگر فرزندی بدنیا آوردن دوست دارند مسئولیت را به مادر و یا مادرشوهر، پرستارو غیره واگذار کنند که این هم می تواند در تربیت خلل ایجاد کند.اینگونه اندیشیدن و تفکر مسموم از سمت سوی جهان سکولار و امونیسم نشات می گیرد و گرنه در فرهنگ اسلامی ایران ما ، مادر شدن و قرار گرفتن در این جایگاه  افتخاری پس ارزشمند است  پیامبر فرمودند: "بهشت زیر پاری مادران است".

الفبای زندگی در دستان مادر است

زنان در خانواده باید در نقش یک مادر و همسر بسیار توانمند باشند. مادر درخانواده الگوی دخترش است و تربیت و آموزش دختر پای مادر،البته پسر ها هم در همین دامن پرورش می یابند با این تفاوت که قدری هم الگوی آنان پدر هست که در خانواده و نقشی که دارد الگوی فرزند پسر می شود.اما الفبای زندگی در دستان مادر است که فرزندان را تربیت می کند. امااگر مادری نقشش را فراموش کند و یا نقشش کمرنگ شود بزرگترین آسیب برای فرزندان است.مادری که در روز چندین ساعت مجبور است از فرزندان دور شود و تربیت را به کس دیگری واگذار کند آیا می تواند بهترین نقش را داشته باشد.در ساعاتی که مادر نباشد مربی ، پدرخانواده، مادربزرگ،پرستار و.... هرگز نمی توانند جای و نقش مادر را ایفا کنند . بنابراین خلل در تربیت و مشکلات پس از آن نمایان می شود.جامعه سالم با تربیت مادرانی با وجدان مادرانه مهیا می شود ، نه مادرانی که اگر هم در خانه حضورفیزیکی  داشته باشند اما ذهن آنان دور از خانه است .امروزه که گوشی های هوشمند بزرگترین ضربه را به تربیت فرزندان وارد می کند و مادرانی  که از این روش ها پیروی می کنند هرگز نمی توانند فرزندانی مثبت تربیت کنند.

 

و مهمتر از همه این است که همسران در خانواده نقش مادر و همسر را ایفا کنند نه شخص دیگر  نقش همسر دادن آرامش و ایجاد گرمی د رخانواده است نه چیز دیگر!!!

زن بعنوان اصلی ترین ستون جامعه در اسلام مطرح است

زن بعنوان اصلی ترین ستون جامعه در اسلام مطرح است زیرا که نقش زن است که به درستی انجام شود انعکاسش در جامعه نمایان است جامعه سالم با وجود ووتلاش  زنان میسر است. «وقتی پیامبر(ص) در مدینه تشکیل حکومت دادند و اداره جامعه را خود به دست گرفتند ، مثل همه توجهات دقیقی که به بخش های نوپای جامعه اسلامی داشتند به موضوع زنان و خانواده و به ویژه وارهانیدن آن از انبوه خرافات و فرهنگ جاهلی توجه داشتند... رفتار خاص او با زنان – احترامی که حضرت به بانوان می گذاشت و توجهی که به خانواده ها داشت و در خانواده زنان را به عنوان رکن اساسی معرفی می کرد و برای نقش مادری آن چنان ارج می گذاشت که می فرمود: اذا دعاک ابواک فاجب امک، یعنی وقتی پدر و مادر با هم تو را صدا زدند، تو اول مادر را اجابت کن و نیازش را برطرف نمای و خواسته اش را عمل کن و سپس به طرف پدر برو».

بهترین خدمت زن در خانواده کسب رضایت همسر است

بهترین خدمت زن در خانواده کسب رضایت همسر است و پرهیز از هر گونه عملي که موجب ناراحتي شوهر  شود .توجه له این امر همراه تربیت فرزند بزرگترین رسالت زنلن است .زنان در خانواده و خانه داری را باید از حضرت زهرا (س) بیاموزند البته بسیاری از آنان می گویند حضرت زهرا (س) کجا و ما کجا!! این تصور غلطی است که با این طرز فکر حتی برای یکبار هم شده به گفته های بزرگان در باره زندگی آن حضرت توجه نکنیم حداقل می شود پیروی نمونه شده اگر در آن حد توان نیست که من مطمئن هستم که کاری نیست که نشود. اما آنچه در جامعه کنونی ما مشهوداست این شده که بسیاری از زنان ما در بحران هویت بسر می برند بجای اینکه حضرت زهرا (س) الگوی آنان باشد در فکر الگو گرفتن از ستاره های هالیود و چهر های سینمایی هستند.

حضرت علي(ع) مي فرمايند: «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوي خود برد، خشمگين نساختم و در هيچ کاري موجب ناخشنودي او نشدم. او نيز هيچ گاه مرا خشمگين نکرد و عملي از او سر نزد تا باعث ناخشنودي من شود.» همچنين نقل است که امام علي(ع) فرمودند: «هرگاه به چهره زهرا(س) نگاه مي کردم، هر گونه غم و اندوه از من برطرف مي شد.»

این نیست که فقط خانه داری زهرا (س) الگو باشد بلکه کسب علم، قرار گرفتن در صحنه سیاست ، دفاع از ولایت بعنوان یک انسان و یک همسر در تاریخ نگاشته شده است. زنان امروز با تأسّی به این اسوه و الگوی برتر، می توانند به گسترش ارزش های دینی بپردازند و با ایجاد حسّ مسئولیت پذیری تلاش  کنند با حفظ حجاب به عنوان نماد استقامت و پایداری، مسیر فاطمی را ادامه دهند.

 خداوند از زنان بی تدبیر و اسرافکار بیزار است

در بخش دیگر از مسئولیت زن در خانواده می توان به بخش اقتصاد منزل اشاره کرد که اگر همسری کاردان و با تفکر اقتصادی نباشد هرگز نمی توان  امور و نیاز های منزل را با درآمد همسرمدیریت کرد. زنی تواناست که در بخش اقتصاد همراه همسرش تلاش کند و یا اینکه اگر مقدور نیست در امور اقتصاد منزل مدیریتی قوی داشته باشد تا هم به خود و خانواده آرامش بخشیده است و هم به جامعه خداوند از زنان بی تدبیر و اسرافکار بیزار است.اما آنچه که باید گفته شود این است که امروزه بسیاری از زنان ما در تکاپوی چشم هم چشمی ها و الگوی های غلط در اسراف و ریشه اقتصاد خانواده را زخمی ساخته اند تا جایی که پس از چند یا چند ماه از گذشتن ازدواجشان بعلت ناتوانی همسر از بر آوردن نیاز های بی حد مرز همسر طلاق را بر می گزینند و جدا می شوند حتی بر فرزندان هم توجه ندارند .  

 

زن ستون خانواده و انسان ساز جامعه

بانوی مسلمان ایرانی قدر چادرت را بدان و خانواده ات را همچون نگینی در زیر چتر محبت محفوظ نگه دار دشمنان با نقشه ها قصد حمله به حریم امن خانه ات را دارند چه بسا بسیاری از بانوان دراین طرفند ظاهر فریب دشمن ، گرفتار شده اند به هوش باش که تو ستون خانواده و انسان ساز جامعه  هستی حریمت را حفظ کن و دشمنان را نا امید ساز.نقش تو همچون ستونی است که اگر نباشی خیمه ات ویرانی ای بیش نیست.

پس زیبده  است تا بانوان ما قبل ازاینکه تصمیم به ازدواج بگیرند به وظایف خود بعنوان یک زن در خانواده آشنا شوند. بهترین مادر مادری است که دخترش را با الگوی زندگی بر گرفته از تعالیم اسلامی آشنا سازد.حجاب و معاشرت با نامحرمان را بیاموزد خود نیز در خانواده  الگویی مطلوب برا ی فرزندان باشد. پسرش را فردی با غیرت اسلامی پرورش دهد.همسرش را دوست و همراه بداند و در هنگام سختی ها یاورش باشد. ستون و حریم خانواده را با اندک سختی و کمبود های مادی از هم نپاشاند. چنین مادران و همسران براستی که شایسته بهشت هستند 

انتهای پیام /

رقیه بشارت نیا


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.