حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : فقيه حقيقى، زاهد در دنيا، مايل به آخرت و چنگ زننده به سنّت پيامبر اكرم(ص) است.


» » » » پیش بینی برداشت ۲۱ هزار تن فندق در گیلان

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به پیش بینی برداشت ۲۱ هزار تن فندق در این استان، گفت: در دو ماه گذشته شاهد توسعه ۴۱۳ هکتار از باغات فندق بودیم.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: مسعود الماسی با اشاره به ظرفیت‌های استان گیلان در زمینه تولید فندق، اظهار کرد: گیلان رتبه نخست تولید فندق کشور را دارد.

وی با بیان اینکه برداشت نوبرانه فندق از باغات استان گیلان آغاز شده است. افزود: بر اساس پیش بینی‌ها امسال شاهد برداشت بیش از ۲۱ هزار تن فندق از باغات استان خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه ارزش اقتصادی این میزان فندق هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: ۵۹ هزار و ۲۰۰ خانوار گیلانی در زمینه تولید و برداشت فندق فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر حاضر برداشت فندق در شهرستان‌های رودسر و املش آغاز شده است، اضافه کرد: هم اکنون میزان سطح زیر کشت فندق استان گیلان به ۱۹ هزار و ۴۳۶ هکتار می‌رسد.

الماسی با اشاره به اینکه برداشت فندق تا اوایل مهر ماه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: استان گیلان با داشتن این میزان تولید ۸۵ درصد فندق کشور را به خود اختصاص داده است.

وی به توسعه ۴۱۳ هکتار از باغات استان طی دو ماهه اخیر اشاره و بیان کرد: این میزان از باغات با تخصیص اعتبارات یارانه نهال با مشارکت باغداران تحقق یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بیشترین باغات فندق در شهرستان‌های رودسر، املش، سیاهکل، رودبار، تالش و آستارا وجود دارد، گفت: شش واحد فرآوری نیز در استان گیلان فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه اشکورات مهم‌ترین منطقه تولید فندق در استان گیلان است که به پایتخت فندق کشور نیز معروف است، ادامه داد: مدیریت اکثر باغات فندق سنتی است.

الماسی با تأکید بر ضرورت توسعه کشت فندق در مناطق مستعد و مناسب، گفت: معرفی ارقام پرمحصول و مناسب منطقه، رعایت فواصل کشت، احداث باغات به روش نوین آبیاری، رعایت اصول باغبانی، آموزش و برنامه‌های ترویجی در خصوص تغذیه مناسب، باغداران را برای رسیدن به تولید بیشتر تشویق کرد.

وی همچنین تأکید کرد: تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه، انبارهای مناسب نگهداری محصولات، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب گرده دهنده، ایجاد صنایع مرتبط جهت نگهداری و فرآوری، دور آبیاری مناسب، هرس جهت نوردهی و کاهش تعداد تنه‌ها، تغذیه و کود دهی مناسب از مهمترین راهکارهایی است که می‌تواند در رشد و توسعه این محصول نقش بسزایی داشته باشد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.