حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : کسی که از گناه توبه کرده مانند کسی است که گناه نکرده است.


» » » » ملت ایران هرگز سلطه استعمار را نپذیرفته و نمی پذیرد

مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: تاریخ نشان می دهد که مردم ایران هرگز سلطه استعمار را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت.

...

کاوش نیوز: اشرف بروجردی در همایش تجلیل از تاریخ سازان گیلان، برگ اول: دکتر ابراهیم حشمت در رشت افزود: دکتر حشمت برای رهایی از حاکمیت استبداد تلاش کرد و به مردم سرزمینش آزادگی و آزادی را یادآور شد.
وی اظهار کرد: هریک از کسانی که در عرصه فرهنگ و مبارزه تلاش کردند، نقش آفرین هستند و سهم تاثیر آنان به میزان تلاش و وسعت اندیشه هایشان بستگی دارد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: آزادی و آزادگی خصلتی خدادادی است و این موضوع در باور و آموزه های دینی این سرزمین ریشه دارد.
بروجردی به سفر 2 روزه خود به استان اشاره کرد و افزود: در این سفر متعهد شدیم که اسناد گیلان را پس از دریافت و انجام اقداماتی همچون میکروب زدایی، برای نگهداری به استان بازگردانیم.
مدیر اسناد و کتابخانه ملی گیلان نیز در این مراسم، دکتر ابراهیم حشمت از یاران نهضت جنگل را شخصیت آزاده ای توصیف کرد که آزاد زندگی کرد و آزادانه برای مردم از دنیا رفت.
ژاله حساس خواه دغدغه اهدا و حفظ اسناد را از مواردی دانست که در گیلان مغفول مانده و می بایست این توجه و اهتمام به مردم تاکید شود و آنان را نسبت به اهمیت اسناد آگاهی بخشید.
وی از همه مدیران استان خواست یاریگر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان باشند.
ابراهیم حشمت طالقانی (زاده 1264 روستای شهراسر طالقان - درگذشته 21 اردیبهشت 1298 در رشت) ملقب به حشمت الاطباء و سردار حشمت، فرزند عباسقلی بود. او از سران نهضت جنگل بود که از آغاز تشکیل این نهضت با آن همکاری می‌کرد و چندی از طرف هیأت اتحاد اسلام که شورای رهبری نهضت جنگل محسوب می‌شد، به حکومت لاهیجان منصوب شد.
دکتر حشمت به ناچار امان نامه حکومت مرکزی را پذیرفت، تسلیم قوای دولتی شد و سرانجام محاکمه و به دار آویخته شد. حشمت در روز چهاردهم اردیبهشت سال 1298 شمسی برابر با یازدهم شعبان 1337 هجری قمری و دوم ماه مه 1919 میلادی درگذشت. پیکر او را کاس آقا حسام معروف به خیاط که از آزادیخواهان قدیمی مقیم رشت بود، تحویل گرفت و در گورستان محله چله‌خانه به خاک سپرد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران روز گذشته (جمعه) نیز از مدرسه تاریخی داریوش شهرستان آستارا در غرب استان گیلان بازدید کرد. تعدادی از چهره های ماندگار حوزه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آستارا نیز با حضور اشرف بروجردی تجلیل شدند. وی همچنین پیش از ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری با رسانه های استان گیلان شرکت کرد. 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.