حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : محبوب ترین برادران نزد من کسی است که عیب های مرا به من هدیه دهد.


» » » » جلسه استیضاح وزیر تعاون در شان مجلس نبود

 جلسه استیضاح وزیر تعاون در شان مجلس نبودسخنگوی فراکسیون امید و نماینده مردم شهرستان شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: مسایل و موضوع های مطرح شده در جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شان مجلس نبود.

...

کاوش نیوز: بهرام پارسایی، شنبه در نشستی خبری بیان داشت: در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم که بسیاری از حرکت‌های کف خیابان به صحن مجلس آمده است و رفتارهایی همچون آتش‌زدن نمادین برجام و پرچم دیگر کشور‌ها یا نصب بنر در مجلس رخ داده که در شان مجلس نیست.

وی افزود: این مجلس با چنین رفتار‌هایی نمی‌تواند در راس امور باشد و مطالبات مردم را پیگیری کند و اینها مسایلی است که باعث می‌شود امید‌ها و انتظارات از قوه مقننه برآورده نشود.

سخنگوی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تذکر، اخطار، طرح پرسش از وزرا و رئیس جمهوری، استیضاح، تحقیق و تفحص، از حقوق نمایندگان مجلس است، اظهار داشت: افزون بر اینها یکی از شروط اصلی نمایندگی مجلس، التزام عملی به قانون اساسی نیز هست که برخی نمایندگان نسبت به آن واکنش‌های اعتراضی شدیدی نشان می‌دهند.

وی، همچنین به مخالفت‌های مطرح شده در ارتباط با اجرای اصل 59 و اصول 80 و 57 و سوم قانون اساسی اشاره کرد و گفت: شاهد عدم تمکین به قانون، تصمیمات فراقانونی و صف‌آرایی برخی نمایندگان مقابل کسانی هستیم که از عمل به قانون اساسی حمایت می‌کنند.

پارسایی با بیان اینکه اعضای فراکسیون امید در بیشتر مسایل منسجم عمل می‌کنند، اظهار داشت: این فراکسیون نقدهایی نیز به عملکرد دولت دارد که به جای خود مطرح و پیگیری شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: فراکسیون امید، امروز حساس‌ترین گروه مجلس، یعنی هیات نظارت بر انتخابات شوراها را در دست دارد و در انتخابات شوراها اجازه نداد کسی به‌ صورت سلیقه‌ای نامزدی را رد صلاحیت کند گرچه ممکن است خطاهایی نیز رخ داده باشد که تعمدی نبوده است.

وی، همچنین به موضوع حضور اقلیت‌ها در شوراهای اسلامی شهر اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه صراحتا از مجلس خواسته شد که هیچ یک از اقلیت‌ها تایید صلاحیت نشود و حذف یکی از تبصره‌های ذیل ماده‌ قانونی در مورد شرایط کاندیداهای شوراهای شهر و روستا منجر به چنین خواسته‌ای شد.

پارسایی اضافه کرد: یکی از مواد قانونی در شروط نامزدی در انتخابات شوراها التزام عملی به اسلام است و تبصره‌ای نیز در ذیل این ماده وجود داشت که بر التزام عملی پیروان ادیان الهی به قوانین دین خودشان تاکید می‌کرد که این تبصره از سوی شورای نگهبان حذف شد لیکن در ادامه هیات نظارت این امر را خلاف قانون و انسجام ملی و منافع ملی تشخیص داد و در این زمینه قدرتمندانه عمل کرد.

 

** اختلاس و فساد مردم را از حکومت دور می کند

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اختلاس و فساد اشاره کرد و گفت: این موضوع بی‌اعتمادی مردم را در پی دارد و موجب می شود مردم از حکومت فاصله بگیرند که این مساله به نفع مردم و نظام نیست.

پارسایی با بیان اینکه چنانچه اراده کافی در مجلس وجود داشته باشد، می‌تواند در راس امور قرار گیرد، افزود: مجلس می‌توانست بسیاری از مشکلات را پیش‌بینی و حل کند و حتی در بُعد نظارتی این امکان را داشت که قوی‌تر از مجلس‌های پیشین عمل کند اما سیاستی که در مجلس حاکم شد، ‌مانع از این اتفاق شد.

وی ادامه داد: وجود گروه سومی از نمایندگان با عنوان مستقلین، افزون بر 2گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب، قدرت مجلس را کاهش داده زیرا معلوم نیست این گروه چه تصمیمی در موارد گوناگون می‌گیرند و نمونه آن را در انتخابات دور سوم هیات رئیسه مجلس که با هدف تضعیف فراکسیون امید صورت گرفت، شاهد بودیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در 2 سال گذشته، مسایل مختلف ملی و منطقه‌ای را پیگیری کرده ایم که از جمله آنها پیشنهاد هیات امنایی شدن مراکز گردشگری، مطرح شدن بحث رانت و فساد در صنعت خودروسازی و واردات خودرو بوده است.

وی در مورد موضوع پیگیری فساد در صنعت خودروسازی گفت: رسیدگی به موضوع واردات خودرو با 217 امضا تقدیم شد که تنها 140نفر از این تعداد به آن رای دادند و در کمیسیون صنعت و معدن با 12رای پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح داده شد و همین امر اقتدار مجلس را زیر سؤال می برد.

 

**یخ زدگی دلیل سقوط هواپیمای آسمان بود

عضو هیات مدیره کمیسیون اصل 90 همچنین در مورد ورود این کمیسیون به موضوع سقوط هواپیمای آسمان اظهار داشت: با وجود تلاش‌های هیات بررسی سانحه برای مقصر دانستن خلبان در سقوط هواپیمای تهران - یاسوج، این موضوع با استناد به اسناد و مدارک مورد پذیرش قرار نگرفت بلکه یخ‌زدگی هواپیما و سایر علل زمینه‌ساز سقوط این هواپیما بود.

پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان که روز 29 بهمن سال 96 با 60 نفر مسافر و 6 خدمه پرواز در مسیر تهران - یاسوج در حرکت بود در منطقه کوهستانی پادنا در سمیرم اصفهان سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.

وی ادامه داد: همچنان پرونده‌ها بسیاری از سقوط هواپیما مفتوح است اما این کمیسیون تلاش کرد برای نخستین بار در پرونده‌ای به نتیجه‌ قطعی برسد که گرچه موجب دلخوری برخی افراد شد لیکن واقعیت در این باره مسکوت نماند.

پارسایی با اشاره به اینکه موضوع تخریب بافت تاریخی و خانه‌های میراثی شیراز نیز از سوی کمیسیون اصل 90 در حال پیگیری است، بیان داشت: برخی از اعضای این کمیسیون امروز (شنبه) از بافت تاریخی و خانه‌های میراثی بازدید کردند.

وی گفت: متاسفانه در هنگام بازدید اعضای تیم بازدیدکننده، توسط هلی ‌شات فیلمبرداری شد تا باعث ایجاد رعب و وحشت در دل پیگیری کنندگان این موضوع شود اما این مسایل باعث توقف بررسی‌ها نمی‌شود.

این نماینده مجلس همچنین در مورد تخریب خانه‌های میراثی شیراز که در ابتدای سال جاری صورت گرفت، بیان داشت: این کمیسیون در این زمینه نشستی با حضور متولیان امر در سازمان میراث فرهنگی کشور، وزارت راه و شهرسازی، نماینده‌ تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) و نماینده شورای اسلامی شهر شیراز تشکیل داد اما در این نشست هیچکس مسئولیت تخریب‌ این خانه‌ها را نپذیرفت.

وی افزود: آخرین تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز منجر به حضور اعضای کمیته‌ امنیت ملی و صدور مصوبه‌ای در شورای تامین شهرستان و استان فارس شد که بر اساس آن این بناها باید با همان معماری و شکل قبلی بازسازی و مرمت شود.

پارسایی ادامه داد: همه‌ مسئولان از ادامه یافتن تخریب بافت تاریخی شیراز ابراز نگرانی کرده‌اند، اما متاسفانه 2خانه میراثی که در زمان احداث خیابان 9 دی شیراز تخریب شد، ساخته نشد و به جای بازسازی و مرمت این خانه‌ها، رستوران ساخته شد.

 

 **سیاسی‌کردن مسایل فرهنگی‌، ظلم به شهروندان است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از مطالب خود تاکید کرد: سیاسی‌کردن مسایل فرهنگی‌ اجتماعی به دلیل نداشتن پاسخ مناسب، ظلم به شهروندان است.

وی افزود: برخی روز کورش را امنیتی می‌کنند،‌ در حالیکه اگر همه از قانون تمکین کنند، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود اما برخورد‌های سلیقه‌ای و فراقانونی کار را با مشکل مواجه می‌کند.

پارسایی ادامه داد: هفته‌ گذشته از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روز کوروش طرح سوال شد و وی فرصت دارد ظرف 2هفته به این موضوع فرهنگی و راهکار ثبت آن پاسخ دهد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امنیتی شدن روز کوروش در استان فارس نادرست است و ما موضوع ثبت ملی این روز را در تاریخ هفتم آبان‌ماه دنبال می‌کنیم.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه در تقابل قراردادن مسایل تاریخی با مسایل مذهبی نادرست است، گفت: این رویکرد نه به نفع مسایل مذهبی است، نه به نفع مسایل تاریخی و ملی و تنها زمینه را برای بهره‌برداری سودجویان فراهم می‌کند.

 

** با درآمد دولت نهم و دهم فارس آباد می‌شد

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت اقتصادی دولت نهم و دهم گفت: با آن درآمد هنگفت، استانی نظیر فارس آباد می‌شد در حالیکه امروز دولت با وجود بدهی 800هزار میلیارد ریالی، در طرح‌هایی همچون تکمیل ورزشگاه میانرود، ‌توسعه و بازسازی فضای بیمارستانی از جمله بیمارستان نمازی و دیگر طرح‌ها عملکردی قابل قبول داشته است.

پارسایی با اشاره به وضعیت نامشخص ارز بیان کرد: به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بحث ارز پیشنهاد داده‌ایم نحوه اختصاص هزینه‌ کرد و برگشت آن کاملا‌ شفاف اعلام شود و از روز دوشنبه (بیست و دوم مرداد 97) در بانک مرکزی حضور می‌یابیم تا در این زمینه اقدام کنیم، همچنین آمار گمرک نیز گرفته می‌شود تا مشخص شود این ارز‌ در کجا هزینه شده است.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی به موضوع پیگیری مسایل مربوط به آبرسانی به ویژه در بخش روستایی این شهرستان اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلات شیراز و فارس در حوزه آب قرار است 500 میلیون یورو به آبرسانی روستاها اختصاص یابد.

وی، پیگیری تخصیص اعتبارات معطل مانده ورزشگاه پارس (میانرود)، احداث زمین های چمن در روستاها، اختصاص بودجه از سوی وزارت ورزش و جوانان به بعضی تیم های ورزشی شیراز و توزیع بسته های ورزشی در روستاها را از اقداماتی دانست که در حوزه ورزش استان فارس انجام شده است.

پارسایی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد معرفی نشدن مدیرکل آموزش و پرورش فارس ، ضمن ابراز نگرانی از این موضوع گفت: امیدواریم با توجه به نزدیک شدن سال تحصیلی جدید، وزارت آموزش و پرورش در این مورد هر چه زودتر اقدام کند زیرا تعلل در این مورد موجب ایجاد نارضایتی در جامعه فرهنگیان استان شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به اهمیت آموزش و پرورش و به گوش رسیدن موارد متعدد از تخلف در ثبت نام ها، گزینه مدیریت آموزش و پرورش استان فارس به زودی معرفی شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.