حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است.


» » » » استانی شدن انتخابات باعث تقویت احزاب می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قانون استانی شدن انتخابات در شورای نگهبان رای بیاورد در تقویت احزاب تاثیرگذار است و مشکلات زنان و جوانان تا حدی حل می شود.

...

کاوش نیوز: ناهید تاج الدین در همایش ' بیم و امید' که در تالار میرزاخانی خانه ریاضیات اصفهان برگزار شد، به تقدیم لایحه تغییر ساختار چند وزارتخانه از سوی دولت اشاره و اضافه کرد: این لایحه به نتیجه نرسید و در حالیکه تعدادی از نمایندگان به جد پیگیر رای آوردن آن در صحن مجلس بودند اما افرادی از بدنه دولت، لابی کردند که لایحه مذکور رای نیاورد و این چنین شد.

وی ادامه داد: از طرفی تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی مبنی بر انتزاع امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان ارائه کردند که در کمیسیون اجتماعی رای آورد و امیدواریم به نتیجه برسد.

به گفته وی، لازم است که بودجه اختصاصی برای امور جوانان وجود داشته باشد و اگر سازمان مجزایی برای جوانان باشد، مشکلات آنها بهتر حل می شود.

تاج الدین، جوانان و زنان را از فراکسیون های فعال مجلس خواند و گفت: در طرح جدید پیشنهاد شد که در استان هایی که بیش از 6 نماینده دارد، حداقل یک درصد از فهرست ائتلافی به زنان اختصاص یابد اما فقط 63 نفر از نمایندگان مرد به آن رای دادند.

وی با بیان اینکه مسائل مرتبط با جوانان و زنان مشابه هم است، تصریح کرد: همانطور که زنان از زمان مشروطه تلاش کرده اند اما به جایگاه مورد نظر خود نرسیدند، دولتی که برای جوانان، مشارکت پذیر باشد نداریم.

وی با بیان اینکه اگر سرمایه انسانی بویژه جوانان در کشورمان به خوبی استفاده نمی شود، اظهار داشت: اگر برای این سرمایه، مهارت افزایی نشود ماندن سیل، آسیب زا می شود.

نماینده اصفهان با اشاره به اینکه حدود 50 درصد جمعیت کشورمان زیر 30 سال و یک سوم جمعیت کشورمان، جوان هستند، افزود: سال های اخیر از نیروهای جوان استفاده بیشتری شده است اما هنوز در این بخش مشکل داریم.

وی نرخ بیکاری در کشور را 11.2 درصد و در بین جوانان را 27 درصد اعلام و اضافه کرد: این نرخ در میان جوانان دانش آموخته دانشگاهی بیشتر است که به معنای عدم استفاده از سرمایه انسانی می باشد.

تاج الدین، میانگین سنی مدیران در کشور را 48 سال عنوان و خاطرنشان کرد: اما میانگین سنی جمعیت در کشورمان کمتر از این رقم است.

وی به برخی از اقدام های مجلس برای جوان گرایی اشاره کرد و گفت: تصویب قانون عدم بکارگیری بازنشستگان یکی از مهمترین آنها بود هرچند با اِشکالات و ابهاماتی مواجه است اما شکاف بین نسلی را کمی کاهش و تحرک مدیران را افزایش داد.

تاج الدین با بیان اینکه با وجود همه بیم ها و آسیب ها در جامعه، هنوز امید بین مردم وجود دارد، تصریح کرد: این امید را نتوانستیم پر رنگ کنیم و اگر آن را نبینیم روز به روز کم رنگ تر می شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این همایش، یکی از دلایل ایجاد روحیه نا امیدی را شکاف نسلی عنوان کرد و گفت: شهروند امروز از نگاه برخی از سیاستمداران در عرصه قدرت به عنوان ابزار تلقی می شود که در بزنگاه های خاص استفاده می شود نه به عنوان یک برنامه ریز یا فرد خلاق.

مهدی مقدری با بیان اینکه صدای جوانان به عنوان نماد مولد جریان های فکری در کشورمان شنیده نمی شود، افزود: جوانان مجال بروز ایده ها را پیدا نمی کنند.

وی با بیان اینکه مساله امروز سیاست ورزی در دنیا و کشورمان شبیه هم است و احساس تعلق نسل جدید به نهادهایی مانند تشکل های مردمی کمتر شده است، تصریح کرد: نسل جدید جذب جنبش های اجتماعی می شوند و فضای مجازی قدرت آنها را در این بخش افزایش داده است.

به گفته وی، صرف تشکیل سازمان ملی جوانان مشکلات این قشر را حل نمی کند زیرا حضور جوانان در دولت نباید مسئله دستوری باشد بلکه فشارها باید به بدنه احزاب باشد تا جوانان و زنان به سهمیه مورد نظر خود دست یابند.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در این همایش با اشاره به ابعاد مختلف امید گفت: این ابعاد شامل عینی، ذهنی، ابزاری، مهارتی و بنیادی هستی شناختی است.

محمد جواد غلامرضا کاشی افزود: امید در سطح فردی کاملا شخصی و روان شناختی است اما در سطح اجتماعی و سیاسی، زمانی اتفاق می افتد که فرد احساس کند در میان کسانی قرار دارد که با او برای تحقق اهداف، هم پیمان هستند.

وی با اشاره به اینکه این امید بنیادی به شرط وجود جماعت اتفاق می افتد، تصریح کرد: جریان های سیاسی و احزاب باید به دنبال تقویت ابعاد هستی شناسانه امید اجتماعی باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیطره نا امیدی در جامعه لزوما ربطی به شرایط بد یا خوب امروز کشور ندارد، اضافه کرد: ما نیازمند احیای سرمایه هایی مانند عشق، دوستی، سازش و گفت و گو از سطح فردی گرفته تا اجتماعی و عام و حتی در ارتباط با ملت های دیگر هستیم.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.