حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : به ديدن يكديگر رويد تا يكديگر را دوست داشته باشيد و دست يكديگر را بفشاريد و به هم خشم نگيريد.


» » » » مرحله نخست مرمت عمارت «ایرینجی» ممقان اجرا شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اولویت صیانت از بناها و اماکن تاریخی به عنوان میراث گذشتگان برای نسل کنونی و آینده گفت: مرحله نخست عملیات حفاظت و مرمت عمارت «ایرینجی» ممقان اجرا شد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: احمد حمزه زاده افزود: در این مرحله از عملیات، اقداماتی مانند پی‌کنی و پی‌بندی دیوارهای پیرامون بنا، مرمت و دوخت و دوز دیوارهای خشتی بنا، آواربرداری و برداشتن تیرهای فرسوده طبقات، اجرای تیر ریزی چوبی سقف طبقات، اجرای ایزولاسیون پشت‌بام و نصب ناودان انجام شده است.

وی اظهار داشت: در مرحله دوم دوم این طرح نیز اقداماتی مانند تهیه و نصب درب و پنجره، اجرای پله ورودی، اجرای تیغه‌های آجری و تاسیسات الکتریکی و مکانیکی انجام می شود.

حمزه زاده، ادامه داد: کوشک «ایرینجی»، متعلق به دوره پهلوی اول بوده و به علت قرارگیری در نزدیکی روستای «ایرینجی» به این نام مشهور است.

«مَمَقان»، شهری در بخش ممقان شهرستان آذرشهر استان آذربایجان شرقی و در ۴۰ کیلومتری جنوب تبریز است که براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن افزون بر حدود ۱۵ هزار نفر بوده ‌و از این جهت بیست و یکمین شهر پر جمعیت استان محسوب می‌ شود.

تاریخ بنیاد شهر «ممقان» دقیقاً معلوم نیست، ولی قدمت زاویهٔ «باباجابر» که قدیمی‌ترین اثر تاریخی این شهر محسوب می‌ شود، به سدهٔ هفتم هجری می‌رسد. از آثار تاریخی ممقان می‌توان به «آرامگاه پیرحیران»، «مسجد حاجی‌یعقوب» و «بیجووور» اشاره کرد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.