حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : بالاترين عبادت، عفّت شكم و شهوت است.


» » » » سامانه پیش‌آگاهی آفت کلزا برای نخستین‌بار در بوکان فعال شد

سامانه پیش‌آگاهی آفت کلزا برای نخستین‌بار در بوکان فعال شدمدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: سیستم پیش‌آگاهی (دیتالاگر) و کنترل آفت «سنک» کلزا برای نخستین بار در این شهرستان فعال شد که از این طریق، حشرات به صورت کامل ردیابی می‌شوند.

...

کاوش نیوز: انور امینی‌خواه اظهار داشت: این سامانه با نصب دستگاه دیتالاگر در یک مزرعه کلزا به وسعت ۴.۵ هکتار در روستای «قازلیان» از توابع بخش مرکزی بوکان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: با نصب این دستگاه ثبت و ذخیره تغییرات دما که نقش تعیین کننده‌ای در سیکل زندگی آفت سنک کلزا دارد، به‌صورت ساعتی قابل رصد است.

وی با بیان اینکه این دستگاه نقش مهمی در تعیین زمان مناسب مبارزه شیمیایی با سنک کلزا دارد، افزود: این پروژه در قالب طرح پیش‌آگاهی ملی و براساس قرارداد خرید خدمات گیاه‌پزشکی با توجه به اهمیت و سطح زیر کشت محصول کلزا در شهرستان بوکان اجرا شده است.

وی افزود: با نصب این دستگاه، سامانه قادر است با تعیین زمان مناسب مبارزه شیمیایی با این آفت، محصول تولیدی را از کاهش عملکرد و خسارت در برابر این آفت حفظ کند.

وی ادامه داد: دیتالاگر وسیله‌ای الکترونیکی است که داده‌هایی مثل دما و رطوبت را به وسیله حسگرهای تعبیه شده در دستگاه در طول زمان یا در ارتباط با مکان ذخیره کند.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از دیتالاگرها را قابلیت جمع‌آوری ۲۴ ساعته اطلاعات عنوان کرد و افزود: این دستگاه همچنین برخی شاخص‌های اقلیمی مانند دما و رطوبت را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند.

«امینی‌خواه» افزود: ثبت و ذخیره تغییرات دما به صورت ساعتی، نقش تعیین کننده‌ای در ثبت شرایط دمایی سیکل زندگی آفت سنک کلزا دارد و در آینده می‌توان از اطلاعات ثبت شده در تعیین زمان مناسب مبارزه شیمیایی با این آفت استفاده کرد. منبع ایرنا


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.