حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نماز نور چشم مومن است.


» » » » آلودگی جنگل های خلخال به حد بحران رسید

آلودگی جنگل های خلخال به حد بحران رسیدفرماندار خلخال گفت: آلودگی جنگل های بلوط این شهرستان به آفت پروانه دم قهوه ای آمریکایی به حد بحرانی رسیده و مقابله با این آفت نیازمند کمک مسئولان استانی و کشوری است.

...

کاوش نیوز: فریدون بابایی در حاشیه بازدید از جنگل های آلوده به آفت پروانه دم قهوه ای منطقه فینارود خوجین خلخال افزود: بیش از 80 درصد از جنگل بلوطستان این شهرستان در مناطق فینارود خوجین، میرعادل بولاغی اندبیل و بخشی از منطقه لنبر که شامل 400 هکتار از مجموع 500 هکتار جنگل درختان بلوط است به این آفت آلوده شده است.

وی گفت: برغم آغاز مقابله مکانیکی و استفاده از این روش برای بریدن و سوزاندن شاخه های آلوده درختان از پاییز سال گذشته توسط اداره منابع طبیعی آفت پروانه دم قهوه ای آمریکایی در سطح بیشتری از جنگل درختان بلوط شیوع یافته است.

او افزود: با توجه به ناکارآمد بودن روش مقابله مکانیکی و لزوم استفاده از سمپاشی هوایی در حال حاضر امکانات محدود شهرستان برای مقابله با جلوگیری از گسترش این آفت در سایر جنگل های منطقه جوابگو نیست.

وی اظهار کرد: مبارزه با این آفت و پیشگیری از وارد شدن خسارات بیشتر به جنگل های شهرستان نیازمند همت جدی مسئولان اداره کل منابع طبیعی و یا سازمان جنگل های کشور است.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خلخال همچنین با اشاره به اهمیت موضوع و واقع شدن بیش از 80 درصد از جنگل های استان اردبیل در این شهرستان خواستار توجه جدی مسئولان ذیربط به بحران پیش آمده در بحث آلودگی جنگل درختان بلوط به آفت بسیار خطرناک پروانه دم قهوه ای شد.

عباس جعفرزاده، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال نیز گفت: در حالی که سال گذشته سطح آلودگی جنگل درختان بلوط خلخال 72 هکتار بود این میزان در سال جاری به 400 هکتار افزایش یافته و جنگل بلوطستان منطقه را با بحران جدی مواجه ساخته است.

وی با بیان اینکه بهترین زمان بیرون آمدن پروانه از داخل لانه ها از 15 اردیبهشت ماه است، افزود: در صورت بیرون آمدن شفیره ها از داخل لانه های تنیده شده در شاخه درختان جنگل و تغذیه پروانه ها از برگ درختان احتمال خشک شدن کامل درختان جنگلی دور از انتظار نیست.

او اظهار کرد: در صورت صدور مجوز لازم از سوی سازمان جنگل های کشور برای مبارزه شیمیایی و سمپاشی مناطق آلوده جنگلی از شر این آفت رها خواهد شد.

وی گفت: با هدف پیشگیری از گسترش آفت به باغ های روستاهای خوجین و اندبیل در پاییز سال گذشته و از بهار امسال پنج کیلومتر از مسیر خوجین به منطقه جنگلی فینارود و چهار کیلومتر از مسیر روستای اندبیل به تفرجگاه و جنگل میرعادل بولاغی با استفاده از روش مکانیکی بریدن شاخه های آلوده پاکسازی شده ولی این روش با توجه به گسترش سریع آفت در جنگل های منطقه جوابگو نیست.

وی اظهار کرد: بدلیل ممنوعیت استفاده از روش مبارزه شیمیایی برای از بین بردن آفت های جنگلی از سوی سازمان جنگل های کشور استفاده از روش سمپاشی جنگل های آلوده نیازمند صدور مجوز از سازمان جنگل های کشور و اعزام هواپیمای سمپاش برای سمپاشی جنگل های آلوده درختان بلوط است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.