حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : بخيل را آسايشى نيست و حسود را خوشى و لذتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروت و مردانگى نيست.


» » حفاظت از محیط زیست ومنابع طبیعی،عزم نمایندگان را می طلبد

حفاظت از محیط زیست ومنابع طبیعی،عزم نمایندگان را می طلبد

کاوش نیوز-حسین پایین محلی:شاهنامه کتاب وجود ایرانیان است. صحیفه ای که حکایت گر حوادث رخ داده در جغرافیای ایرانیان و رویدادها در پهنه فراتاریخی(عصراسطوره ای)وتاریخی است.

بیشک خواننده محترم روایت جنگ ایران وتوران رااز کتب درسی شنیده، جنگی که ریشه درساحت اسطوره ای دارد وپای اسطوره های ایرانی وتورانی که نماد مثبت ومنفی هستند به میان می آید.

یکی از این اسطوره ها ارش کمانگیر است که خوانندگان محترم با جستجویی ساده در اینترنت ویا با مراجعه به شاهنامه میتوانند او را بهتر بشناسند و به نقش بی بدیل او درحفاظت ازجغرافیای ایران پی ببرند.

آرش کمانگیر جان خود را در تیرگذاشت تا حدود جغرافیایی ایران را بزرگتر کند وجان برسر این کاربزرگ نهاد.

چندی پیش درفضای مجازی وشبکه های  اجتماعی عکسی از منطقه مرزی ایران وآذربایجان، نگارنده راسخت به خود مشغول کرد.تصویری که درآن دومنطفه ایران وآذربایجان را ازنظر پوشش جنگلی نشان میداد. این عکس ظاهرا از یک جنگلبان دلسوز بوده که خواسته ما رامتوجه اهمیت حفظ محیط زیست وحراست ازمنابع ملی و سرمایه ملی کند.

این سرزمین هزاران سال خود را حفظ کرده گرچه در دوران قاجار و پهلوی ازشکل نهنگ به شکل گربه درآمد. اما دراین ۴۰سالی که ازعمر نظام میگذرد وجبی به بیگانه ندادیم.

اما با توجه به توان حفظ این جغرافیای سیاسی از بیگانگان وجلوگیری ازتجزیه آن باید در حفظ  منابع طبیعی که سرمایه ملی است وبه آیندگان تعلق دارد تلاش کرد واجازه نداد هرفردی با نفوذ درادارات به زمین خواری وجنگل خواری وکوه خواری وکویرخواری ورودخانه خواری(هرچیز خواری که منجر به تغییرات زیست محیطی از شکل طبیعی به شکل اموال فردی در می اید)بپردازد.

برای گرفتن  یک قطعه زمین ویاخرید وساخت وساز، نیازبه چندین مجوز ازچندین ارگان هست.اماچگونه محیط زیستی که به ملت ایران تعلق دارد ومنابع طبیعی که  نسلهای پس ازما نیز حق داشتن آن رادارند و انتظار حراست از ما راخواهند داشت باید  بی نصیب باشند؟

وظیفه ماست که در وسط میدان باهرنوع فسادی توسط هرفردی مقابله کنیم. چنانکه رهبری عزیز فرمودند دست مفسد باید قطع گردد.

وظیفه هرشهروندی است که دربرابر تجاوزبه محیط زیست سکوت نکند و با روشنگری زمینه جلوگیری از تخریب محیط زیست رابگیرد وتنها انتقاد وگلایه نباشد بلکه برای حفظ آن راهکار ارائه گردد.

درکشورهای توسعه یافته توسعه صرفا به حوزه های متداول درحوزه های تعریف شده درعلوم اجتماعی کلاسیک(اقتصادی،سیاسی،فرهنگی،اجتماعی)محدود نمیشود بلکه بحث توسعه پایدار مطرح هست که  توجه به محیط زیست درآن مشهود است.ازسویی بحث توسعه درحوزه هوا_فضا نیز چندین دهه درکنار توسعه پایدار طرح گردیده که درجای خود قابل توجه وپیگیری والحمداله در دودهه اخیر جمهوری اسلامی به موفقیتهای چشمگیری درحوزه صنایع فضایی وامنیت فضایی نایل شده اما توسعه پایدار وبحث محیط زیست همچنان چالش جدی است که درکشور باآن مواجه هستیم به نحوی که نمیتوان منکرواقعیتهایی شد که امروز شاهدیم وکم کاری وقصور دراین زمینه شاید واقعیتهای تلخ تری رابرای آیندگان رقم بز ند.

میزان جنگلهای ایران ومنابع طبیعی درسال ۵۶ حدود سه میلیون هکتار بوده که امروز به ۵۰ درصد عدد مذکور رسیده. نگارنده به خاطر دارد درهمین منطقه ما توسکستان وگرگان مملو از جنگلهای هیرکانی بود وامروز به املاک شخصی اعم از زمین کشاورزی و خانه ویلایی تبدیل شده.

بیشک بیداری شهروندان واصحاب رسانه وارگانهای نظارتی میتواند از روند کاهش منابع ملی به سرمایه شخصی بکاهد وباید بدانیم که دشمن تنها درآنسوی مرزها خلاصه نمیشود بلکه هرکسی بخواهد به تمامیت ارزی درحوزه زیست محیطی آسیب برساند نیز مصداق دشمن ملت است.چنانکه درسالهای اخیر درحوزه بیوتروریسم نیز دشمن ضربات متعددی به مازده که تاحدودی دفع شده است. بهترین راه  برای حل این موضوع وجلوگیری از تبدیل منابع طبیعی، اجرای ضرب العجلی طرح کاداکس به عنوان طرح ملی در کل کشور با اولویت شمال کشور ومناطقی است که درآن باچالش جدی مواجه هستیم.

دراینجایک نکته مهم وجود دارد.مقام معظم رهبری بارها فرمودند تاریخ رامیانبر بزنید واز تجربه خوب دیگران استفاده کنید

طرح کاداس(کاداکس یاکاداستر)طرحی است که درغرب ازقرن ۱۸ مورد اجرای دولتها قرار گرفته این طرح باهدف شناسایی مناطق شهری وزراعی وجنگلی در کشورها وثبت آنها همچنین محافظت ازآنها به عنوان سرمایه ملی وبیت المال دربرابر رانتخواری است که در اتریش ازسال ۱۸۵۲صورت گرفته ودرایران توسط سازمان ثبت اسناد واملاک کشور از سال۵۲ استارت آن زده شده اما تا کنون تنها۲۵درصد کشور اجرایی شده.

لذا درصورتی که مجلس کنونی در طرحی دوفوریتی این ارگان راملزم به ادامه واتمام این طرح برای کل کشور درزمان مشخصی نماید یک اتفاق بزرگ درحوزه محیط زیست ومنابع طبیعی رخ خواهد داد گامی بزرگ درحوزه توسعه پایدار وحفاظت از منابع طبیعی خواهد بود.

باامید به اینکه در حفظ وانتقال ایران زیبابه نسل آینده موفق باشیم


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.