حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.


» » خسارت 3600 میلیارد تومانی حلقه «حسین فریدون» به مردم در بورس

خسارت 3600 میلیارد تومانی حلقه «حسین فریدون» به مردم در بورسفساد گسترده در نظام بانکی که بخش عمده آن با حمایت و نفوذ حسین فریدون صورت پذیرفته، ضررهای غیر قابل جبرانی را به بیت المال و مردم وارد کرده است.

...
به گزارش کاوش نیوز: نماد معاملاتی بانک ملت پس از حدود 5 ماه توقف به قیمت پایانی هر سهم 120 تومان بازگشایی شد.
 
نماد معاملاتی بانک ملت آخرین بار قبل از توقف نماد معاملاتی به قیمت پایانی 241 تومان خرید و فروش شده بود که با قیمت بازگشایی امروز نزدیک به 50 درصد با کاهش قیمت در تابلوی معاملات مواجه شده است.

نماد معاملاتي بانك ملت كه در روز 26 تيرماه 95 روي قيمت 237 تومان براي هر سهم و به دليل برگزاري مجمع بسته شده بود، پس از غيبت 200 روزه از بازار، در پايان معاملات روز گذشته قيمت 124 تومان را براي هر سهم به خود ديد و کاهش 47.5 درصدی در شخاص خود داشت. این نماد با تاثیر منفی 864 واحدی بر شاخص کل، باعث افت 1014 واحدی این متغیر شد.

روز گذشته شاخص بورس 1.28 درصد سقوط داشته که یک درصد آن تحت تاثیر سقوط قیمت سهام بانک ملت بوده است.

نماد بانک ملت بعد از 6 ماه تعلیق معامله باز شد. 26 تیر امسال این نماد برای برگزاری مجمع عادی سالیانه بسته شد ولی ابهام برای مجمع عادی سال قبل و ابهام در صورت های مالی این بانک موجب افزایش زمان بسته شدن این نماد گشت. پیش بینی سود و زیان سال 94 با اشتباه فاحشی مواجهه شد، چرا که سود 1200 میلیارد تومانی در سال 94 پس از بررسی مجدد به زیان 1845 میلیارد تومانی در همان سال تبدیل شد.
علت بسته شدن نماد این بانک، اختلاف‌نظر بانك مركزي و سازمان حسابرسي در خصوص انجام عمليات حسابرسي بانك‌ها بر اساس استاندارد جديد IFRS بوده است. همه‌‌چيز ازآنجا آغاز شد كه بانك مركزی با صدور دستورالعملی بانك‌ها را موظف كرد تا 30 مرداد‌ماه گزارش حسابرسی خود را همراه با اظهارنظر حسابرس، بر اساس استانداردهای جديد در اختيار بانك مركزی قرار دهند.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به سقوط شاخص بورس با اشاره به اینکه از چندی پیش موضوع رعایت استانداردها برای افشای صورت های مالی در حوزه بانک ها مطرح شد، اظهار داشت:

« نظام بانکی ما در طول سال های گذشته با توجه به وجود تورم در اقتصاد کشور همه آن چه را که به عنوان مجموعه ای از منافع در اختیار خود در قالب تسهیلات داشت از طریق پوشش تورم، ناکارآمدی خود را پوشش داد و این اتفاق در زمانی که تورم کاهش یافته، خود را بیشتر نشان داد و منجر به آن شد که افشای اطلاعات صورت های مالی بر اساس معیارهای بانک مرکزی را مبنا قرار دهد و بخشی را که به عنوان دارایی های غیر قابل اتکا در صورت های مالی است بتواند بیشتر افشا کند.»
 
وی ادامه داد: « بنابراین پیش بینی می شد که اگر بخواهیم بر اساس شاخص های جهانی، داده های مالی و ترازنامه بانک ها را افشا کنیم بخشی زیادی را باید به عنوان ذخیره شناسایی کنیم و این موضوع در صورت های مالی بانک ملت خود را نشان داد.»

وی با اشاره به زیان دهی بانک ملت افزود: « آن چیزی که برای این بانک اتفاق افتاده برای بقیه بانک ها متناسب با تبدیل صورت های مالی آن ها هم اتفاق خواهد افتاد . برای اینکه رویکرد نظام بانکی را از این وضعیت به وضعیت مطلوب تبدیل کنیم راهی جز اصلاح ساختار نظام بانکی کشور نداریم.»

 پورابراهیمی اضافه کرد: « با توجه به اینکه سود پرداختی نظام بانکی از 8 هزار و 700 میلیارد تومان در سال 1392 به 3 هزار و 700 میلیارد تومان در سال 1394 کاهش یافته است و روند نزولی دارد و از طرفی بخش عمده دارایی های نظام بانکی فریز شده است و امکان انتقال تسهیلات به مشتریان ندارد هر سال با روش حسابداری عمل می کنیم.»

با اینکه بسته شدن نمادهای بانکی در بورس از تابستان امسال مشکلات متعددی را برای سهامداران این بانک ها به همراه داشته است. ولی باز شدن دیروز نماد بانک ملت همزمان شد با متضرر شدن 20 هزار سهامدار بورسی!

با باز شدن نماد بانک ملت بعد از هفت ماه، بسیاری از مردم متضرر سهام خودشان را فروخته و سرمایه خود را از بورس بیرون کشیده و به بازارهای دیگر برده اند. البته عده بسیاری از سهامداران در راستای بسته شدن نماد بانک ها نه تنها ضرر بسیاری کرده بلکه ورشکسته هم شده اند.

رسوایی حقوق های نجومی موجب تغییراتی در نظام بانکی شد که مهمترین آن برکناری مدیرعامل بانک ملت بخاطر حقوق بالا و کمک های میلیاردی به برخی نزدیکان دولت در نخستین گام و در گام بعدی دستگیری وی بخاطر"کشف یک باند سازمان یافته فساد بانکی" است. «علی رستگارسرخه» مدیرعامل بانک ملت، اسفند 93 با حمایت لابی سرخه به مدیرعاملی بانک ملت رسید و پس از آن ناصر شاهین‌فر را که او هم اهل سرخه بود به عنوان «معاون» خود برگزید، 2 نفری که خارج از فعالیت بانکی، شراکت‌های دیگری نیز داشتند.

عدم شفافیت دارایی‌های بانکی و شناسایی سود غیرواقعی و فساد گسترده و نظام یافته در بانک ملت نتیجه مدیریتی است که حسین فریدون برادر رئیس جمهور، آش آن را پخته است و تنها در یک مورد که روز گذشته در بانک ملت با آن مواجهه بودیم ضرری برابر با 3هزار و 620 میلیارد تومان متوجه سهامداران شده است. این رقم زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که در مقایسه با خسارت ناشی از رویداد ساختمان پلاسکو قرار گیرد که حدود 1000 تا 1500 میلیارد تومان برآورد شده است و این یعنی در عرض چند ساعت ضرری که متوجه سهامداران یک نماد بانکی در بازار بورس شده است حدود سه برابر خسارت پلاسکو است و البته این زمانی تأثربرانگیزتر می‌شود که بدانیم بخش عمده‌ای از این زیان متوجه سهامداران خردی می‌شود که نه صدایی دارند و نه مرثیه‌خوانی برای خسارت‌های واردشده بر زندگی‌شان.    

علی رستگار سرخه‌ای از دوستان نزدیک حسین فریدون بوده و با پشتیبانی او به ریاست بانک ملت رسید. غیر از این همشهری برادر رئیس جمهور، علی صدقی نیز از دیگر دوستان حسین فریدون بود که به ریاست بانک رفاه منصوب شده بود. وی نیز در جریان رسوایی‌های فیش‌های نجومی  برکنار شد و رئیس سازمان بازرسی رسماً در جمع خبرنگاران گفت که علی‌رغم مخالفت این سازمان، او با فشار فریدون رئیس بانک رفاه شده بود.
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، رییس دادگاه انقلاب تهران، درخصوص بازداشت برخی از عوامل شبکه فساد بانکی توسط سازمان اطلاعات سپاه گفت: «البته بنده در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم، اما اخباری که وجود دارد حاکی از ارتباط حسین فریدون با این شبکه فساد بانکی است. اگر این اخبار درست باشد مصیبت عظمایی است و عمق این فاجعه آنقدر زیاد است که آرزو می‎کنم این اخبار درست نباشد.»

وی در ادامه توضیح داد: « وقتی مردم مشاهده کنند که برادر و دستیار ارشد رئیس جمهور از این جایگاه خود در زمینه‎های علمی، مالی و مدیریتی سوءاستفاده می‎کند و کسی نیست جلوی این تخلفات او را بگیرد، حقیقتا نمی‎توانند این موضوعات را تحمل کنند و مایوس می‎شوند، در صورتی که برادر رئیس جمهور باید خیلی محتاط باشد و شرایط جامعه را درک کرده و حتی از زندگی خود برای مردم بگذرد. این اقدام حسین فریدون یک مشوق برای لغزیدن کارمندان و مسئولان دولت و حرکتی برای فساد می‎شود و نگران کننده است، از این رو باید با این تخلف حسین فریدون بسیار جدی برخورد شود.»

تیرماه سال جاری علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی در نشست خبری با نام بردن از دو بدهکار بانکی به‌نام‌های «مالامیری» و «دانیال‌زاده» افشا کرد که این دو نفر با حسین فریدون در ارتباط هستند. بانک ملت 400 میلیون درهم با کارمزد صفر درصد به آنها داده و این دو نفر این پول را به داخل کشور آورده‌اند و از طریق صرافی‌ها آن را تبدیل و مجدداً با کارمزد صفر درصد از بانک دریافت کرده‌اند و با سرمایه‌گذاری مجدد در بانک ملت سالانه 24 درصد سود گرفتند.

زاکانی در این نشست خبری خود اظهار کرد که این‌ اشخاص توسط حسین فریدون کادرسازی می‌شوند و این کار مستقیماً دست در بیت‌‌المال کردن است.

بعد از این نشست خبری، علیرضا زاکانی با شکایات معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، وزارت اطلاعات، حسین فریدون و رسول دانیال‌زاده در شعبه 1057 دادگاه کیفری حاضر شد اما دانیال‌زاده با مشاهده مستندات زاکانی، شکایت خود را پس گرفت.
بعد از افشای تخلفات رسول دانیال‌زاده از زبان سخنگوی قوه قضائیه، جزئیاتی از پرونده شب‌دوست مالامیری توسط نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی فاش شد. سید محمد جواد ابطحی با بیان اینکه در حال حاضر سرویس‌های امنیتی بیگانه برای شب‌دوست مالامیری که بدهکار بانکی است پناهندگی درست کرده‌اند و دیگر تحت تعقیب پلیس اینترپل نیز قرار ندارد، اضافه کرد شب‌دوست مالامیری رقم‌های بسیار کلانی توسط رانت‌هایی که داشته از بانک‌های ملی و ملت اخذ کرده است.

به گفته علی بیک زاده رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار تا هفته آینده نماد تو بانک صادرات و تجارت نیز بازگشایی می شود تا شاهد دومینوی ضررهای کلان بانکی در کشور باشیم و کام سهامداران بانکی نیز به زهر عملکرد دولت تلخ شود.
فساد گسترده در نظام بانکی که بخش عمده آن با حمایت و نفوذ حسین فریدون صورت پذیرفته، ضررهای غیر قابل جبرانی را به بیت المال و مردم وارد کرده. ضررهایی که با سکوت رئیس جمهور همراه شده تا نشان دهد، ادعای مبارزه با فساد در دولت تدبیر و امید صرفا در مقام حرف است و نه تنها هیچ اراده ای برای مبارزه با فساد وجود ندارد بلکه دست های پنهان در دولت خود در این فسادها نقش آفرین هستند.
منبع: مشرق

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.