حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : فقيه حقيقى، زاهد در دنيا، مايل به آخرت و چنگ زننده به سنّت پيامبر اكرم(ص) است.


» » پرونده «حسین فریدون» در مرحله بررسی و مراحل اولیه قرار دارد/ دستگاه های دولتی در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان کوتاهی کردند/ پرونده بابک زنجانی،در دولت سابق تشکیل شده است

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به کوتاهی دستگاه های دولتی در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت:در صندوق ذخیره فرهنگیان بدون وثیقه های مطمئن وام های کلان داده شده و بانک در ادامه دستش برای وصول طلب به جایی بند نیست،آقای معروف بالای هزار میلیارد از بانک سرمایه وام گرفته و پس نداده است.

...
به گزارش کاوش نیوز: سخنگوی قوه قضائیه در یکصد و ششمین نشست خبری خود گفت: فرقی نمی کند در این فساد های اقتصادی اتهام ها متوجه چه کسانی هستند و قوه قضائیه بدون در نظر گرفتن جناح بندی ها با همه برخورد میکند در دولت های قبلی با مجرمین برخورد شده در این دولت هم همین اقدام صورت میگیرد تفاوتی میان پرونده شهرداری با پرونده صندوق ذخیره و فیش های حقوقی نخواهد بود.
 
 اژه ای در ادامه گفت: اهتمام ما در رابطه با کشف جرم و برخورد با مجرمان و از طرف دیگر برگرداندن اموال بیت المال و مردم به آنهاست بهره برداری های سیاسی از پرونده ها ارتباطی با قوه قضائیه ندارد.
 اژه ای در خصوص پرونده بابک زنجانی با بیان اینکه این پرونده بالاتر از یکصد جلد و قرار مجرمیت ان بیش از هزار صفحه شده خاطر نشان کرد: این پرونده در دولت سابق اتفاق افتاده و شروع شده است یعنی در اواخر سال نود و یک واحد ضدپولشویی متوجه می شوند که شرکتی گردش مالی بالا و مشکوکی دارد که این واحد مورد را به عنوان مورد مشکوک گزارش می کند.در دولت سابق و اواخر سال 91شرکت نفت و شرکت نیکو به همراه اداره حقوقی وزارت نفت که متوجه عدم بازگشت پول خود می شوند در ادامه شروع ب مذاکره با بابک زنجانی و مدیران مربوطه می کند که این مذاکرات تا مرداد ماه ادامه پیدا می کند.
 سخنگوی دستگاه قضا در ادامه تشریح کرد:در مرداد ماه شرکت وابسته به نفت می تواند یک چک دو میلیارد یورویی و سندی از اموال خود را به عنوان تضمین از بابک زنجانی بگیرند مسئولان وقت شرکت نفت در مهر ماه سال 92تقاضای ممنوع الخروجی وی را می کنند اما شکایت کیفری از او نمی کنند ک این موضوع در قالب نامه اعلام می شود و طلب وی را 2میلیارد و 66میلیون و 751 هزار یورو اعلام می کند
 
 معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه بابک زنجانی در ادامه اعلام می کند که این وجه را در حساب یکی بانک های کشور جهت تسویه داده است اضافه کرد: بابک زنجانی رو نوشت نامه خود را به بسیاری از دستگاه ها و نهاد ها ارائه می کند البته واریزی بابک زنجانی طبق اسناد خودش مبلغی بیشتر از طلب شرکت بوده است. باز پرس پرونده بعد از بررسی اسناد و مدارک و تحقیقات نامه ای را به بانک مرکزی می دهد که بررسی شود ایا این واریز صورت گرفته است یا خیر اما بعد از بررسی متوجه می شود که اسناد واریز جعلی بوده و بابک زنجانی دو سال ب خاطر چک برگشتی در زندان ب سر برده و با تغییر نام خود در بانک های مختلف فعالیت بانکی خود را از سر گرفته است.
 
اژه ای در ادامه گفت: با بررسی های بیشتر و ورود دستگاه هایی مانند وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و ناجا مشخص می شود که ارزی که بابت تحویل محموله به بابک زنجانی بوده اساسا وارد کشور نشده و در آن کشورها به صورت خرید هایی خرج شده است ک علت ان وجود تحریم ها بوده است.چندین جلسه با ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست جهانگیری و با حضور ظریف و چند تن از وزرا تشکیل می شود تا بتوانند اموال وی را ردیابی کنند اما در ادامه مشخص می شود ک اموال وی به نام بستگان و دوستان او هستند  که رد یابی این اموال با توجه به اینکه در خارج از کشور هستند سخت است در نهایت مسئول ردیابی وزارت اطلاعات و بازرسی کشور بودتد که بسیار اقدامات قابل توجهی انجام دادند.در این مرحله بابک زنجانی ادعاهایی مطرح می کرد که در فلان کشورو فلان بانک دارایی هایی دارد که این اتفاق بارها رخ داد اما در نهایت نماینده بانک مرکزی وزارت اطلاعات نماینده نفت و نماینده سازمان بازرسی به این کشورها رفته و حساب ها را بررسی کردند اما هربار اشتباه بود.
 اژه ای تصریح کرد: هیات های دیگری برای شناسایی اموال وی به کشورهای دیگر رفته و اموالی از وی کشف شده است اموالی دیگر نیز کشف شده است که به نام دیگران بوده و در حال احضار انها هستیم که بسیاری از انها قبول داشتند
 اژه ای با اشاره به جلسه با ستادمبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: چندین جلسه با ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست جهانگیری و با حضور ظریف و چند تن از وزرا تشکیل می شود تا بتوانند اموال وی را ردیابی کنند اما در ادامه مشخص می شود ک اموال وی به نام بستگان و دوستان او هستند  که ردیابی این اموال با توجه به اینکه در خارج از کشور هستند سخت است در نهایت مسئول ردیابی وزارت اطلاعات و بازرسی کشور بودند که بسیار اقدامات قابل توجهی انجام دادند.
 
سخنگوی دستگاه قضا به ادعای بابک زنجانی اشاره و در ادامه گفت:در این مرحله بابک زنجانی ادعاهایی مطرح می کرد که در فلان کشور و فلان بانک دارایی هایی دارد که این اتفاق بارها رخ داد اما در نهایت نماینده بانک مرکزی وزارت اطلاعات نماینده نفت و نماینده سازمان بازرسی به این کشورها رفته و حساب ها را بررسی کردند اما هربار اشتباه بود.هیات های دیگری برای شناسایی اموال وی به کشورهای دیگر رفته و اموالی از وی کشف شده است اموالی دیگر نیز کشف شده است که به نام دیگران بوده و در حال احضار انها هستیم که بسیاری از آنها قبول داشتند.
 اژه ای با بیان اینکه اموال بابک زنجانی در کیش قشم کشورهای خلیج فارس  کشف شده است اظهارداشت: بخشی از طلب های بابک زنجانی از شرکت های نفتی در خارج از کشور هم شناسایی شده است.بعد از ردیابی مشخص شد با بخشی از این پول هایی که قرار بوده است به ازای محموله نفتی شرکت نیکو بدهد، بخشی از این اموال را خریده است بخشی از این مبلغ را هم طلب دارد، عددی از این بدهی همچنان مفقود است.کارشناسی هایی که صورت گرفته اموال را در قیمت های مختلف ارائه کردند و این مسئله باعث نامشخص بودن رقم دقیق بخش مفقودی شده است.
 محسنی اژه ای با اشاره به کوتاهی دستگاه های دولتی در پرونده بابک زنجانی گفت:دستگاه های مختلف دولتی واقعا کوتاهی می کنند که تضمین کافی بابت طلب های خود نمی گیرند و از این رو یازده محموله برای فروش به بابک زنجانی سپرده شده است.در صندوق ذخیره فرهنگیان هم همین اتفاق افتاده و بدون وثیقه های مطمئن وام های کلان داده شده و بانک در ادامه دستش برای وصول طلب به جایی بند نیست اقای معروف بالای هزار میلیارد از بانک سرمایه وام گرفته و پس نداده است.
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه اظهار داشت:افراد زیادی چه از شرکت نفتی مطرح شده و چه از صندوق بازنشستگی احضار شدند و باید پاسخگو باشند در قبال وثیقه هایی که گرفته نشده و چهار وزیر سابق برای توضیحات از سوی بازپرس مورد تحقیق قرار گرفته اند.بیش از سی مدیر از رده های مختلف و دستگاه های مختلف و رییس بانک مرکزی بازخواست شد.
 
اژه ای به یکی از پرونده های اخیر که به صورت گزارش مردمی به دست قوه قضائیه  رسیده است اشاره و تصریح کرد: مشخص شد که فردی در چهار ماه بیش از دو هزار برگ چک گرفته که بالغ بر ششصد چک آن برگشت خورده است. همه این موارد ناشی از بی توجهی بانک هاست که تا سیستم بانکی اصلاح نشود این فسادها ادامه دارد.
 
معاون اول قضائیه در خصوص فساد ناشی از فضای مجازی در کشور گفت: میزان این فساد بسیار زیاد است و از انجایی ک شورای عالی فضای مجازی مسئولیت رسیدگی به این موضوع را بر عهده گرفته است ما هم منتظر هستیم چاره ای برای ان اندیشیده شود و مواردی که به صورت جرم مشهود بوده دادستان تا کنون ورود کرده است.
 
اژه ای همچنین در خصوص پرونده فریدون گفت: این پرونده در مرحله بررسی و مراحل اولیه قرار دارد و جزییات آن را نمی توان مطرح کرد.
 سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در خصوص پرونده فیش های حقوقی هنوز کیفر خواست صادر نشده و کسی هم بازداشت نشده و دادگاه هم نرفته اما همچنان رسیدگی به این پرونده جریان دارد.
 معاون اول قوه قضائیه در خصوص ادعای بابک زنجانی مبنی بر کمک به دولت در انتخابات گفت: اکنون نمی توان قضاوت کرد که داده است یا خیر و یا مبلغ چه میزان بوده است اما این ادعا هم در پرونده بابک زنجانی و هم در پرونده های مشابه مطرح شده است.
 محسنی اژه ای در خصوص پرونده شخصی که با بابک زنجانی در ارتباط بوده و برخی از اموال بابک زنجانی به نام او شده است عنوان کرد: وی فردی بود که اموال قابل توجهی به نام او شده بود و کل اموال شناسایی و عودت داده شد و پرونده هنوز به دادگاه نرفته و وی با قرار آزاد است.
 
معاون اول قوه قضائیه گفت:در هر انتخاباتی هزینه هایی می شود اما خوب است که هزینه های انتخاباتی شفاف شود آنچه که مسلم است این میزان پول را کسی ندارد و افراد هزینه هایی می کنند که مشخصا این پول ها برای رضای خدا به ستادهای انتخاباتی داده نشده است.برخی از جریان ها که از خارج کشور هم پیگیری می شوند به دنبال ایجاد دو قطبی در جامعه و اختلاف بین قوا و تضعیف آنها هستند که البته این رویکرد در راستای تاثیر روی انتخابات است.
 
 اژه ای تصریح کرد:در خصوص پرونده فیش های حقوقی صفدر حسینی  احضار شده است و در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان هشت نفر بازداشت هستند و عده ای هم با وثیقه آزاد شده اند تحقیقات ادامه دارد و سه نفر در هفته اخیر بازداشت شدند که پدونده هنوز در حال بررسی است.
 
 اژه ای افزود: در خصوص پرونده برخورد دو قطار گزارش ها تجمیع شده و تاکنون مشخص شده که خطای انسانی تنها دلیل این حادثه نبوده است و سه نفر هم همچنان در این خصوص بازداشت هستند
 سخنگوی دستگاه قضا درباره مساله حقوق شهروندی عنوان کرد:مساله حقوق شهروندی را نباید سیاسی کرد و بخشی از ان مربوط به حق الناس است که بابد ان را جدی بگیریم حقوق شهروندی چیزی است که تاکنون به صورت قانون داشته ایم و در مقاطع مختلف تصویب شده است.
 

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.