حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : دوست هركس عقل او و دشمنش جهل اوست.


» » «چک» به موبایل آمد

در راستای ساماندهی تبادلات چک در شبکه بانکی شرایطی فراهم شده که چک‌های الکترونیک به زودی و از سال آینده در دسترس قرار خواهد گرفت. این چک‌ها از قابلیت صدور و پیگیری از طریق تلفن همراه برخوردار است.
...

 

به گزارش کاوش نیوز، بعد از این‌که از سال گذشته سامانه چکاوک  رسما کار خود را آغاز و مبادلات تصویری چک شروع شد به تدریج تاکنون در ۲۴ هزار شعبه بانکی تکمیل شده است. با اجرای این طرح فیزیک و لاشه چک گردش نمی‌کند، بلکه این تصویر چک است که مبادله شده و در هر جایی از کشور قابل پردازش خواهد بود.
به عبارتی بر اساس آنچه که مدیر کل فناوری و اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرده با توسعه چکاوک حذف فیزیکی چک از چرخه مبادلات انجام خواهد شد.
اما در کنار توسعه چکاوک و مبادلات تصویری، قرار بر این است تا چک‌های الکترونیک به زودی به شبکه بانکی وارد شود. در این حالت دیگر کاغذی در کار نیست.   به‌طوری که چک‌های الکترونیک از طریق گوشی‌های تلفن همراه صادر شده و کاربر از طریق گوشی موبایل خود چک را منتقل می‌کند و  در همان لحظه می‌توان متوجه شد که آیا چک کارسازی شده است یا خیر؟   در این حالت سرعت دریافت اطلاعات از عاقبت چک به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

این تغییر البته در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که به‌طور همزمان دسته چک صادر می‌شود و از طریق چکاوک قابل معامله خواهد بود. از سویی دیگر چک‌های الکترونیک که از طریق موبایل قابل انتقال هستند در شبکه بانکی وجود دارد. این روند تا حدود پنج تا شش سال به‌طور همزمان ادامه داشته تا به تدریج چک‌های کاغذی از چرخه مبادلات حذف خواهند شد.

با این حال اخیرا رییس کل بانک مرکزی با این‌که اقدامات انجام شده در زمینه‌ی فناوری اطلاعات و همچنین توسعه شبکه‌های مختلف از جمله پرداخت‌های الکترونیک، نظام مدیریت امنیت داده، هویت‌سنجی بانکی و به ویژه طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های صدور یکپارچه الکترونیکی دسته‌ چک را مثبت ارزیابی کردند، اما از پیش‌نیازهای عملکرد مناسب طرح چکاوک برای مبادلات تصویری چک را ارتقای عوامل امنیتی و استانداردسازی طراحی و چاپ دسته چک برشمرده‌است.

سیف، نسبت به عدم مکانیزه بودن فرآیند پذیرش چک در سامانه چکاوک به دلیل هزینه‌های زیادی که می‌تواند به جهت اشتباهات عملیات تصدیگری به نظام بانکی وارد کند، گله کرده و البته گفته که بانک مرکزی برای رفع این مشکلات در حال طراحی و پیاده‌سازی سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک (سیار) است.

با این حال رئیس کل بانک مرکزی استانداردسازی و افزایش ضریب امنیتی دسته چک را مورد توجه قرار داده و عنوان کرده است که ورود اطلاعات در فرم‌های واگذاری چک در سامانه چکاوک با دقت بیشتر و میزان خطای کمتری نسبت به گذشته همراه شده است./تابناک

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.