حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است.


» » ایران به باشگاه نخبگان ناوگان زیردریایی‌ بدون سرنشین پیوست

اعتراف رسانه‌های غربی به پیشرفت های علمی ایران؛

ایران به باشگاه نخبگان ناوگان زیردریایی‌ بدون سرنشین پیوست

ایران به باشگاه نخبگان ناوگان زیردریایی‌ بدون سرنشین پیوستنشریه فوربس به دنبال رونمایی ایران از زیردریایی‌های جدید نوشت: ایران به باشگاه نخبگان ناوگان زیر دریایی‌های بدون سرنشین که تا کنون در اختیار آمریکا و انگلیس قرار داشت، پیوست

...

به گزارش کاوش نیوز، روز پنجشنبه هشتم خردادماه آئین الحاق بیش از ۱۰۰ فروند شناور در کلاسهای مختلف به توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه، با حضور سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه، امیر حاتمی وزیر دفاع، دریادار پاسدار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه، استاندار هرمزگان و جمعی از فرماندهان و مسئولین در بندر عباس انجام شد.

شناورهای الحاقی در کلاس‌های متنوع اعم از عاشورا، طارق و ذوالفقار بوده که توسط متخصصان داخلی در شرکت‌های دانش بنیان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و مراکز تخصصی فنی نیروی دریایی سپاه تولید و بهینه سازی شده اند.

این شناورها با قابلیت هیدرو دینامیکی بسیار مطلوب، سرعت زیاد، قابلیت مانور مناسب، سطح مقطع راداری بسیار کم و قدرت آفندی بالا تأثیر بسزایی در ارتقای توان رزمی نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز دارد.

اما در میان شناورها موردی نیز بود که توجه رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرده است. بر اساس تصاویر منتشر شده، یک زیردریایی بدون سرنشین در شکل و ظاهر سری غدیر اما کوچک‌تر از آن و بدون پل فرماندهی نیز دیده می‌شود.

توجه رسانه‌های غربی به شناور جدید ایرانی

وجود این شناور جدید خیلی سریع مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته و برای مثال نشریه فوربس به دنبال رونمایی ایران از زیردریایی‌های جدید نوشت: ایران به باشگاه نخبگان ناوگان زیر دریایی‌های بدون سرنشین که تا کنون در اختیار آمریکا و انگلیس قرار داشت، پیوست.

نشریه آمریکایی فوربس افزود: ایران در هفته جاری شناور جدیدی را برای اولین بار در معرض دید عموم گذاشت که به نظر می‌رسد یک زیردریایی بسیار کوچک یا یک زیردریایی بدون سرنشین (UUV) است. البته به نظر می‌رسد دومی (زیردریایی بدون سرنشین (UUV) ) باشد. در این صورت به توانایی سیستماتیک جنگی ایران اضافه می‌شود. ایران با این توانمندی به کلوپ نخبگان ناوگان دریایی آمریکا و انگلیس می‌پیوندد. دو کشوری که تا کنون تنها کشورهای دارای زیردریایی‌های بدون سرنشین بودند.

به نوشته نشریه فوربس، زیردریایی ساخت ایران کاملاً قابل مقایسه با زیردریایی بدون سرنشین بزرگ بوئینگ آمریکا (XLUUV) است.

در توصیف زیردریایی‌های بزرگ بدون سرنشین بوئینگ آمده است: این زیردریایی‌های بدون سرنشین که به آنها «اورکا» (Orca) یا همان «نهنگ قاتل» گفته می‌شود، این توانایی را خواهند داشت که مأموریت‌های مختلفی از دیده وری تا مین روبی و غرق کردن کشتی‌های دشمن در مسافت‌های طولانی را به انجام برسانند.

زیردریایی‌های بدون سرنشینی مانند «نهنگ قاتل»، نبرد در دریاها را متحول خواهند ساخت و سیستم‌های جنگی ارزان قیمت و نیمه یکبار مصرفی را در اختیار نیروهای دریایی قرار خواهند داد که می‌تواند شکاف‌های موجود در میدان نبرد را پوشش داده یا به راحتی به جاهایی بروند که رفتن به آنجا برای کشتی‌ها و زیردریایی‌های دارای خدمه غیرممکن یا خطرناک است.

تعبیر شعار ما می‌توانیم

مشرق در گزارشی با عنوان «سورپرایز نظامی سپاه پاسداران؛ وعده ساخت زیردریایی بدون سرنشین عملیاتی شد» می‌نویسد: با توجه به ابعاد این زیردریایی، می‌توان گزینه‌هایی مثل حمل اژدر یا استفاده به عنوان یک پلتفرم کنترل از راه دور برای حمله از عمق و ایجاد انفجار مهیب برای غرق کردن شناورهای سنگین را برای آن پیش بینی کرد.

اولین گام سپاه پاسداران در حوزه ساخت شناورهای بدون سرنشین را می‌توان شناور تندروی «یامهدی» برشمرد که طبق اطلاعات اعلام شده در مستندهای رسانه ملی، مجهز به سه جایگاه پرتاب راکت بوده و همچنین می‌تواند با حمل مواد منفجره تبدیل به یک بمب متحرک در دریا شود و به بدنه ناوهای دشمن اصابت کند.

در سال ۹۴ و در گفتگویی با سردار فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه در خصوص ورود زیردریایی به یگانهای رزمی ندسا، این فرمانده ارشد نیروهای مسلح ایران این طور اعلام کرد: امیدواریم که تا پایان برنامه پنج ساله پنجم که زمان زیادی هم به پایان آن نمانده است، کارهای اولیه مربوط به این زیرسطحی را به پایان برسانیم تا قابل ارائه باشد.

با تصویری که در مراسم تحویل شناورهای تندرو به نیروی دریایی سپاه منتشر شده، مشخص شد که سپاه قدم‌های مهمی را در زمینه زیر سطحی‌ها برداشته و به نظر توسعه یک زیردریایی بدون سرنشین که در دستور کار بوده، به نتایج قابل قبول و عملیاتی رسیده است.

پیش از این نیز سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه مهرماه سال ۹۸ با تأکید بر اینکه باید به سوی تولید شناورهای بدون سرنشین حرکت کنیم، گفته بود: دستیابی به چنین دستاوردی با توجه به دانشی که در اختیار داریم امکان‌پذیر است.

نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که همانطور که اشاره شد این شناور بدون سرنشین شبیه زیردریایی‌های مدل غدیر است. به گزارش مهر، زیردریایی غدیر مدلی است که بر اساس وضعیت موجود در اعماق آب‌های خلیج فارس و دریای عمان تولید شده است.

ناامن‌تر شدن خلیج فارس برای بیگانگان

هر چند اطلاعات زیادی از شناور زیرسطحی بدون سرنشین ایران در دست نیست اما آنچه که تا به اینجا می‌توان با اطمینان گفت این است که برنامه زیر سطحی‌های سپاه با موفقیت از مرحله طراحی و بررسی روی رایانه و فرضیات علمی، گذر کرده و به آزمایش‌های دریایی رسیده است و با عملیاتی شدن چنین سامانه‌هایی، علاوه بر به دست آمدن یک گزینه مهم و جدی در ساختار دفاعی ایران، جمهوری اسلامی وارد باشگاهی خاص در میان نیروهای مسلح جهان خواهد شد که حاضران در آن حتی به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند.

این وضعیت علاوه بر افزایش قابلیت‌های دفاعی حاوی پیام مهم دیگری نیز هست و آن اینکه با وجود همه تلاش‌ها برای دور نگه داشتن جمهوری اسلامی از علوم روز و پیشرفت‌های علمی، جوانان ایرانی توانسته اند با تکیه بر دانش و قابلیت‌ها خود به جایگاهی برسند که حتی بزرگترین تولید کنندگان تسلیحات و جنگ افزار در آن حضور ندارند.

به این ترتیب کشورهای غربی مهاجم که به بهانه تأمین امنیت ناوهای خود را در خلیج فارس و دریای عمان مستقر کرده اند از این پس علاوه بر قایق‌های تندرو یک نگرانی دیگر نیز خواهند داشت و آن شناورهای زیرسطحی بدون سرنشین ایران است.

ایران و کشورهای غربی بویژه آمریکا و انگلیس تا کنون تقابل‌های زیادی با یکدیگر در خلیج فارس داشته اند و با اضافه شدن شناورهای جدید به نیروهای دفاعی ایران قطعاً نوع معادلات در منطقه تغییر خواهد کرد و ممکن است حتی نوع حضور نظامی کشورهای غربی در منطقه نیز دستخوش تغییراتی شود.

علاوه بر این موارد، غربی‌ها بویژه آمریکا که بارها ضرب شصت ایران با تکیه بر دانش بومی بویژه در خصوص پهپادها را چشیده اند از این پس با یک نوع پدافند بدون سرنشین دیگر نیز مواجه خواهند بود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.