حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : دوست هركس عقل او و دشمنش جهل اوست.


» » مجلس و دولت در تحقق اهداف نظام اسلامی بی توجهی نکنند

اما و اگرهای ورود رهبر انقلاب در سهام عدالت؛

مجلس و دولت در تحقق اهداف نظام اسلامی بی توجهی نکنند

مجلس و دولت در تحقق اهداف نظام اسلامی بی توجهی نکنندمدیریت های دولتی و بعضا فاسد و فشل در این شرکت ها، تا کنون، موجب تضییع منابع و حقوق قشر مستضعف هدف این طرح گشته است و خارج شدن دارندگان خرد سهام عدالت از ساختار مالکیتی این شرکت ها، موجب تثبیت این فرایند غلط خواهد شد. 

...

به گزارش کاوش نیوز، برای چندمین بار کم کاری دولت ها در تحقق اهداف نظام اسلامی برای توزیع عادلانه ثروت ملی، موجب مداخله مستقیم رهبر انقلاب در موضوعی خاص که میتوانست توسط مجلس و دولت، پیش از این حل و فصل گردد، شد.
به نظر میرسد دولت در حال استفاده از موقعیت مناسب رونق بورس برای رساندن کمک مضاعفی به قشر ضعیف جامعه از طریق امکان نقد شدن سهام عدالت است، اقدامی که هرچند با اهداف عالی توزیع سهام عدالت از جمله سهیم کردن قشر زحمتکش کارگر در شرکت های دولتی و ملی و نهایتا خصوصی سازی واقعی، مغایرت داشته و با تاخیر چندین ساله امکان استفاده از آن تا حدی فراهم میشود، در شرایط حساس و بحرانی کرونا که موجب اصابت ضربه ی سختی به اقتصاد تضعیف شده ی مردم شده است، اقدام مثبتی برای ترمیم تبعات این ضربه قلمداد میشود.
تاکید رهبر انقلاب بر فراهم شدن زمینه تغییر مدیریتی و بدست گرفتن عملی امور شرکتها توسط مالکین واقعی شان، نشان از توجه مخصوص ایشان به هدف اصلی  صدور سهام عدالت و درایت ایشان برای جلوگیری از فساد ناشی از خصوصی سازی های سوری در سالهای اخیر می باشد.
محول کردن ایجاد قوانین مربوطه به شورای عالی بورس نشان از تایید این نهاد توسط ایشان دارد که میتواند بهانه های واهی در ایجاد شبهه های گوناگون در مورد بورس و معاملات جاری در آن را باطل کند. هرچند قوانین معاملات در بورس و نظارت در آن، همچنان جای تصحیح و تقویت در جهت مطابقت بیشتر با شرع مقدس اسلام دارد.
مجلس و دولت در تحقق اهداف نظام اسلامی بی توجهی نکنندضمن اینکه تاکید ایشان به تشویق به ماندگاری صاحبان سهام در شرکت های سرمایه گذاری استانی، و عدم فروش سهام، با هدف جلوگیری از دست به دست شدن فوری اختیار سرمایه گذاری های بلند مدت مردم به صاحبان ثروت انجام میگیرد تا امکان بهره مندی بیشتری از آن برای قشر ضعیف فراهم گردد، بلکه، نشان از این دارد که، مدیریت های دولتی و بعضا فاسد و فشل در این شرکت ها، تا کنون، موجب تضییع منابع و حقوق قشر مستضعف هدف این طرح گشته است و خارج شدن دارندگان خرد سهام عدالت از ساختار مالکیتی این شرکت ها، موجب تثبیت این فرایند غلط خواهد شد.
در این ابلاغیه، زمینه سازی ورود این شرکتها به بورس از تکالیف دولت قلمداد شده تا از ظرفیت شفاف سازی این نهاد برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم استفاده گردد.
با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت:
۱. هرچند شرایط سخت اقتصادی ناشی از انباشت مشکلات مستمر طی سالهای اخیر و اضافه شدن مشکلات ناشی از کرونا، موجب نیاز بیش از پیش مردم به استفاده از این منابع شده است، اما صلاح بر این است که صاحبان سهام عدالت تا جایی که میتوانند از فروش این سرمایه خودداری کنند تا در آینده از افزایش سودآوری و قیمت این سهام بهره مند گردند، مطمئنا فروش هماهنگ صاحبان سهام موجب ایجاد فشار فروش در سهام مذکور شده و طبق قوانین عرضه و تقاضا، از ارزش سهام کاسته شده و در نهایت همه با هم ضرر میکنند.
۲. توصیه میشود، صاحبان سهام عدالت با بهره گیری از ظرفیت های سازمانهای مردم نهاد در استانها و همچنین مشاورین اقتصادی دلسوز و انقلابی و البته امکانات ارتباطی (گروه ها و کانالها)، در وهله ی اول، نسبت به همگرایی بیشتر و جلوگیری از فروش گسترده سهام در آغاز آزادسازی و حتی جذب سرمایه جهت باز خرید توسط صاحبان سهام باقیمانده و صاحب تمکن بیشتر، اقدام کنند و در نهایت، از این ظرفیت ایجاد شده جهت اعمال نفوذ در هیئت مدیره شرکتهای سرمایه پذیر و سرمایه‌گذاری های استانی و تصمیم گیری در جهت صلاح سرمایه های خود، استفاده کنند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.