حدیث روز :
امام مهدی (عج) می فرماید : هنگام ظهور فرج را خدا می داند و بس و هر که برای ظهور من وقتی تعیین کند دروزغگو است.


» » تدوین و نظارت بر استانداردها به مردم و تشکل‌های صنفی سپرده شود

تدوین و نظارت بر استانداردها به مردم و تشکل‌های صنفی سپرده شودپدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران بر لزوم عبور از تولید انبوه به تولید کیفی محصولات و خدمات تأکید کرد و همچنین از سازمان ملی استاندارد درخواست کرد همه امور استاندارد را به مردم و تشکل های صنفی بسپرد.

...

کاوش نیوز: پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران در اختتامیه همایش بین‌المللی مدیریت کیفیت، بر لزوم عبور از تولید انبوه به تولید کیفی محصولات و خدمات تأکید کرد و همچنین از سازمان ملی استاندارد درخواست کرد همه امور استاندارد را  به مردم و تشکل های صنفی بسپرد.

سلطانی با بیان اینکه کیفیت یعنی ارائه سرویس و خدمات به نوعی که مشتری راضی و خوش‌حال باشد، گفت: اگر بخواهیم به مقوله کیفیت از بالا نگاه کنیم، امور مربوط به دولت و مجلس در کشور مانند امور یک کارخانه است که باید با تولید کیفی قوانین و بخشنامه‌ها و نه تولید انبوه، به کیفیت و استاندارد قابل قبول برسد چرا که الزاماً تولید انبوه بدون توجه به کیفیت، مطلوب نیست.

وی افزود: همین فرایند در مجموعه‌های بزرگ کشور که عمدتاً دولتی هستند مانند فولاد و خودرو سازی و … نیز وجود دارد و می بینیم اینها نتوانسته اند مسیر خود را از تولید انبوه به تولید کیفی برسانند. به هر حال فرایند تولید از تولید در مقیاس باید عبور کرده و به تولید کیفی برسد. اما در کشور ما به دلایل متعدد این موضوع اتفاق نیفتاده است.

هنر تفویض کار در فرهنگ مدیریتی ما تعریف نشده است

سلطانی در بخش دیگری از سخنانش در مورد مفهوم مدیریت گفت: یک تعریف ملموس‌تر و رایج‌تر از مدیریت انجام کار توسط دیگران یا سپردن کار به دیگران است.

وی ادامه داد: یکی از عارضه هایی که همواره در کشور از آن گله می کنیم این است که دولت ما بزرگ است چون دولت همه کارها را از آنجا که فکر می کند بهتر از دیگران از عهده آنها برمی‌آید، خودش انجام می‌دهد.

نایب رئیس اتاق ایرن گفت: به نظر می رسد به این دلیل که هنر انجام کار توسط دیگران در فرهنگ مدیریتی ما تعریف نشده است، بخش دولتی و بخش بزرگی از بخش خصوصی ما در این تله افتاده‌اند که چون خودم می‌توانم این کار را انجام دهم پس خودم انجام می‌دهم. در نتیجه بنگاه های اقتصادی کشور کوچک می‌مانند چون هنر تفویض را به دیگران نداده‌اند و از طرفی دولت و سازمان‌های دولتی بزرگ می‌شوند چون می‌خواهند کارها را خودشان انجام دهند.

وی خطاب به مسئولان سازمان استاندارد که در همایش حاضر بودند گفت: استاندارد مقوله‌ای حاکمیتی است یا مقوله ای ملی؟ آیا کار تدوین استانداردها و نظارت بر آنها باید در حاکمیت انجام شود یا مردم انجام دهند؟ وی تأکید کرد: آنطور که همه ما می‌دانیم الگوهای پیشرفته و توسعه یافته استاندارد، قائم به مردم و تشکل‌هاست و ذی‌نفعان و بنیانگذاران اصلی موضوع استاندارد هم مردم و تشکل‌ها هستند. به طوری که تشکل‌های صنفی و حرفه ای در کشورهای پیشرفته دنیا استاندارد را تدوین کرده و بر آن نظارت هم می‌کنند.

سلطانی افزود: به نظر من دولت داور هم نیست و داور عرصه استاندارد هم، خود مردم و بخش خصوصی هستند. دولت در جوامع توسعه یافته پای خود را عقب کشیده و تنها بستر را در جایی که توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد، ایجاد می‌کند.

وی افزود: دولت امنیت را به وجود می آورد و در نقش رافع اختلافات وارد می شود. در واقع دولت ناظر بر داور است و نه خود داور و اگر ما هنوز نقش تدوین‌گر و ناظر به دولت می‌دهیم باید بپذیریم که سال‌های سال با موقعیت مطلوب استاندارد فاصله داریم و باید مواظب باشیم که این فاصله ما با موقعیت مطلوب بیشتر نشود.

مهم‌ترین عنصر مشکل ‌ساز در کشور ما بی ‌اعتمادی است

نایب رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش پیرامون اعتماد در جامعه گفت: مهم ترین عنصر مشکل ساز در کشور ما که باعث شده رشد اقتصادی در دهه‌های گذشته پایین‌تر از میانگین جهانی باشد و موضوعی که باعث چالش‌های پی در پی میان بخش خصوصی و دولت شده، عنصر بی‌اعتمادی است.

وی افزود: اعتماد میان ما برقرار نیست، به طوری که دولت به مردم اعتماد نمی‌کند و پژواکش این است که مردم هم به دولت اعتماد نمی ‌کنند و در نتیجه قوانین و مقرراتی که در مجلس تصویب می‌شود بر اساس رویکرد عدم اعتماد تدوین می شود و بر همان اساس هم توسط مردم اجرا نمی شود.

سلطانی تصریح کرد: شهروندی که این روحیه و این فرهنگ انعکاس فکری را از قوانین می ‌گیرد، با مسیر های بوروکرایک در کشور نا امید می شود. وی تأکید کرد: دولت باید به مردم اعتماد کند و اینگونه اعتماد از بالا شروع شده و در همه جامعه رواج خواهد یافت.

پیشنهاد پیرامون استانداردسازی

نایب رئیس اتاق ایران در این نشست پیشنهاد کرد همه امور استانداردسازی اعم از تدوین استانداردها، اجرا و نظارت بر آنها برون‌سپاری شده و به مردم سپرده شود؛ چرا که سازمان استاندارد زمانی موفق خواهد بود که کوچکتر شود. وی افزود: باید معیارهایی برای اینکه بفهمیم یک سازمان چقدر توانسته کوچکتر شود تدوین شده و تنظیم بودجه‌ها نیز بر اساس بهره‌وری سازمان‌ها باشد.

سلطانی همچنین با تأکید بر لزوم عملیاتی کردن نتایج چنین همایش‌هایی گفت: از انجمن مدیریت کیفیت و سازمان ملی استاندارد می‌خواهم اختتامیه این همایش و همایش‌های مشابه درسال‌های آینده را منحصر به اعلام یک قطعنامه و بیانیه نکرده و توافقاتی برای انجام کارهایی عملی برای سال آینده انجام دهند و اولین اقدام در افتتاحیه همایش بعدی این باشد که بررسی کنند کدام یک از امور مورد توافق سال قبل انجام شده است.

پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت کیفیت پس از وقفه ای ۱۲ ساله، توسط انجمن مدیریت کیفیت ایران به مدت دو روز در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.