حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نماز نور چشم مومن است.


» » ترامپ برجام راپاره کرد؛ روحانی: مهم نیست! ما پذیرش تحریم‌های جدید و تعطیلی صنعت هسته ای را ادامه می دهیم!

ترامپ برجام راپاره کرد؛ روحانی: مهم نیست! ما پذیرش تحریم‌های جدید و تعطیلی صنعت هسته ای را ادامه می دهیم! دونالد ترامپ امشب نظر نهایی‌ خود پیرامون توافق هسته‌ای را اعلام کرد تا ایالات متحده به شکل رسمی از برجام خارج شود. تنها دقایقی پس از این سخنرانی بود که حسن روحانی با حضور در تلویزیون در موضعی عجیب که از خبر خروج آمریکا از برجام حیرت آورتر بود اعلام کرد که برجام پایدار خواهد ماند.

...
دونالد ترامپ امشب نظر نهایی‌ خود پیرامون توافق هسته‌ای را اعلام کرد تا ایالات متحده به شکل رسمی از برجام خارج شود. تنها دقایقی پس از این سخنرانی بود که حسن روحانی با حضور در تلویزیون در موضعی عجیب که از خبر خروج آمریکا از برجام حیرت آورتر بود اعلام کرد که برجام پایدار خواهد ماند!
 
به گزارش کاوش نیوز به نقل از رجانیوز برای درک میزان انفعال و از طرفی هم تناقض مواضع امشب حسن روحانی فقط کافی است که نظرات ماه‌های گذشته دولت‌مردان و شاخ و شانه‌ کشیدن‌های آن‌ها در برابر خروج احتمالی آمریکا از برجام را نگاهی اجمالی کنیم که در آن وعده بازگشت به غنی‌سازی 20 درصد ظرف چهارروز، خروج از NPT، کنارگذاشتن برجام  دیده می‌شود.
 
فقط به عنوان یک نمونه می‌توان به صحبت‌های علی شمخانی اشاره کرد که خروج ایران از NPT را یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها در واکنش به خروج آمریکا می‌خواند و می‌گوید:  متاسفانه از روز آغاز اجرای تعهدات طرف مقابل به اشکال مختلف کارشکنی انجام داده است . البته بر اساس معاهده ان‌پی‌تی کشورهای متعارف این حق را دارند که اگر احساس کنند منافع ملی‌شان در گرو ادامه وضعیت نیست می‌توانند به راحتی از آن خارج شوند و این گزینه محتمل جمهوری اسلامی ایران است.
 
اما امشب روحانی طی توهینی آشکار به ملت ایران بی توجه به مواضع قبلی دولتش گفت: از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است از این لحظه 5+1 ، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.
 
رئیس جمهور حتی از این هم فراتر رفت و  در شرایطی که با مذاکراتش خساراتی بی سابقه بر ملت ایران تحمیل کرد و مجددا  از مذاکرات جدید آنهم با اروپایی ها سخن به میان آورد: «من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، هماهنگی‌های لازم و مذاکرات لازم را انجام دهند. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را برداریم.»
 
ماموریت روحانی به وزیر امور خارجه  مبنی بر مذاکره  با اروپایی ها در حالی صورت پذیرفته است که همین چند روز قبل محمدجواد ظریف در پیام تصویری اش خطاب به اروپایی ها گفته بود: از جیب ملت ایران برای ماندن آمریکا در برجام خرج نکنید! اشاره ظریف به بسته تحریمی بود که اروپا قصد داشت به عنوان مشوقی برای باقی ماندن ترامپ در توافق وضع کند!
 
نکته مهم این‌جا ست که اظهارات روحانی نه‌تنها خلاف عقل و منطق بلکه در تناقض با قانون رسمی کشور قرار دارد چرا که مطابق با بند سوم قانون «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» دولت موظف است : اولاً اجرای برجام را متوقف نماید ثانیا: برنامه هسته‌ای ایران را سامان داده و ظرف دوسال ظرفیت غنی سازی را به 190 هزار سو افزایش دهد.
 
همچنین مبتنی بر شروط رهبر معظم انقلاب برای اجرای برجام نیز دولت موظف به متوقف کردن فعالیت‌های خود است چنان‌که در بند دوم این شروط آمده است: در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.
 
تصویری که از حسن روحانی پس از موضع گیری امشب وی در اذهان شکل گرفته است نشان از مشی لیبرالی دارد که حتی  رادیکال ترین لیبرالها در مقابل آن اعتدال گرا محسوب می شوند! چه کسی می تواند باور کند ترامپ در مقابل چشم میلیون ها نفر با توهین به ملت ایران برجام را پاره کند؟ رئیس دولت ایران در جواب بگوید "مهم نیست" ما برجام را ادامه می دهیم!  احتمالا از دیدگاه حسن روحانی تداوم تعطیلی صنعت هسته ای کشور از رئوس منافع ملی محسوب می شود! 
 

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.