حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : بخيل را آسايشى نيست و حسود را خوشى و لذتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروت و مردانگى نيست.


» » وظیفه ما تعهد به آموزش رایگان برای تمام شهروندان است/ در گام اول از توسعه بی‌حد مدارس غیردولتی جلوگیری می‌کنیم

وظیفه ما تعهد به آموزش رایگان برای تمام شهروندان است/ در گام اول از توسعه بی‌حد مدارس غیردولتی جلوگیری می‌کنیمباغگلی گفت: معتقدم باید به وظیفه اصلی و کلیدی خود برگردیم که آن هم تعهد به آموزش رایگان برای تمام شهروندان است. این مسئله و تکلیفی است که قانون اساسی تعیین کرده و دولت مکلف است زمینه لازم را برای تحقق آن فراهم کند.
...

کاوش نیوز،حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در گفتگویی با ایسنا با بیان اینکه با قراردادن مدارس در دسته بندی بیش از ۱۰ نوعی چندان همراه نیستم گفت: ما دو و حداکثر سه نوع مدرسه داریم. دسته اول که مدارس کاملاً دولتی است و همه هزینه‌اش توسط دولت تقبل می شود و دوم مدارسی که همه یا بخشی از هزینه آن توسط مردم تامین می‌شود.

حسین باغگلی دیدگاهش درباره خصوصی سازی آموزش و تنوع مدارس را بیان کرد و گفت: معتقدم باید به وظیفه اصلی و کلیدی خود برگردیم که آن هم تعهد به آموزش رایگان برای تمام شهروندان است. این مسئله و تکلیفی است که قانون اساسی تعیین کرده و دولت مکلف است زمینه لازم را برای تحقق آن فراهم کند.

وی افزود: حرکت به سمت خصوصی سازی، به نظر برخی از ما خوش آمده است و به نظر می رسد نوعی حرکت برای شانه خالی کردن از زیربار مسئولیت است. باید به موضوع آموزش رایگان برای تمام شهروندان برگردیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شعار "دولت قوی و مردمی" که رئیس جمهور هم روی آن تاکید دارد به این مفهوم نیست که هیچ کس حق ندارد در راهبری مدرسه به ما کمک کند، بلکه هیچ کس حق ندارد مدرسه را موقعیتی برای انتفاع شخصی اش ببیند گفت: باید سازوکارهایی برای این امر ایجاد کنیم. با قراردادن مدارس در یک دسته بندی بیش از ۱۰ نوعی چندان همراه نیستم.

باغگلی تاکید کرد: ما دو و حداکثر سه نوع مدرسه داریم. دسته اول که مدارس کاملا دولتی است و همه هزینه‌اش توسط دولت تقبل می شود و دوم مدارسی که همه یا بخشی از هزینه آن توسط مردم تامین می شود. اینکه اسامی مختلف روی مدارس گذاشته‌ایم و گفته‌ایم یکی هیئت امنایی است، یکی مدرسه وابسته است، یکی نمونه دولتی، یکی سمپاد و غیره، درست نیست. اینها اسم هستند و باید دید عملشان چیست. یا همه پول مدرسه را خودمان می دهیم یا بخشی از آن را تقبل می کنیم و یا هیچ هزینه‌ای بابت آن نمی‌پردازیم.

وی با بیان اینکه در این صورت افرادی بخواهند وارد این عرصه شده و کار کنند باید شرایطی را بپذیرند که از جمله آنها این است که این مدارس، محل انتفاع شما نباشند گفت: هرچند معتقدم دولت باید به این مدارس نیز ورودی داشته باشد. بخش اعظمی از هزینه مدارس غیردولتی به تامین اجاره و هزینه های جاری آنها برمی گردد. آموزش و پرروش می تواند این هزینه ها را تامین کند، به شرطی که آنها شهریه را برای خانواده ها به شدت کاهش دهند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: هرچند ضعف بودجه‌ای دولت ها را نیز نمی‌توان در عالم نادیده گرفت. الان خوشمان آمده و می گوییم مدارس غیردولتی ۱۴ درصد دانش آموزان را  پوشش می دهد و اگر به ۵۰ درصد برسانیم که چه بهتر است. در حالی که نتیجه اش در درازمدت مطلوب نیست و یکی از نتایجش این است که بخش اعظمی از برگزیدگان کنکور از مدارس پولی و غیر دولتی بیرون می آیند و نشان دهنده آن است که کارکردهای آموزش و پرورش عمومی را جدی نگرفته‌ایم.

باغگلی افزود: این درحالی است که موظفیم ظرفیت را به گونه‌ای فراهم کنیم که در گام اول از توسعه بی‌حد مدارس غیردولتی جلوگیری و سپس با کیفیت بخشی به مدارس دولتی این روند نامطلوب که به آن اشاره کردیم را تا حدودی کاهش دهیم.

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.