حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : همه كمال در سه چيز است : 1ـ فهم عميق در دين 2ـ صبر بر مصيبت و ناگوارى 3ـ اندازه گيرى خرج زندگانى


» » دیپلماسی التماس روحانی و ظریف با بایدن درباره برجام

دیپلماسی التماس روحانی و ظریف با بایدن درباره برجامروزی نیست که در سخنان رئیس جمهور و برخی ازاعضای کابینه اش بویژه وزیر خارجه کشورمان موضوع لغو تحریم ها از سوی آمریکا و صحبت مستقیم با مقامات این کشور در این زمینه به میان نیاید.
...

کاوش نیوز، «حسن روحانی» در جریان تبلیغات انتخابات سال 96 خطاب به رقبای خود مطرح کرد که « آیا شما زبان دنیا را بلد هستید؟» این درحالی بود که در آن زمان با وجود اینکه حدود دو سال از اجرایی شدن برجام می گذشت، هنوز گشایشی که رئیس جمهور آنرا وعده داده، حاصل نشده بود و تا به امروز نیز که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ضدبرجامی هم از کاخ سفید خارج شده است هنوز خبری از گشایش‌های برجامی و لغو تحریم‌ها نیست.
روزی نیست که در سخنان رئیس جمهور و برخی ازاعضای کابینه اش بویژه وزیر خارجه کشورمان موضوع لغو تحریم ها از سوی آمریکا و صحبت مستقیم با مقامات این کشور در این زمینه به میان نیاید.
اخیرا رئیس جمهور طی مطرح کردن دوباره موضوع رفراندوم درباره برجام گفته است: « ما باید روزانه دنبال مذاکره و رفع تحریم باشیم ما عجله نداریم، اما الان دیگر نباید کسی ما را متهم به عجله کند در فروردین عجله تمام شد دیگر فرصت‌سوزی است.»
از سوی دیگر «محمد جواد ظریف» در صفحه توییتر خود به سخنانی از رئیس جمهوری فعلی آمریکا در سال 2019 اشاره می کند که در آن بایدن مواضع وزارت خارجه وقت آمریکا درباره لزوم پایبندی ایران به برجام پس از بدعهدی آمریکا را طنز آمیز توصیف کرده است.
وزیر خارجه در ادامه خطاب به بایدن می نویسد: «دولت شما همان مسیر ترامپ را ادامه داده است در حالیکه تلاش میکند از تحریم های غیرقانونی وی به عنوان "اهرم" استفاده کند. ترک عادات زننده‌ دشوار است. وقت ترک این یکی فرا رسیده است.»
درحالی که دولتمردان به طور یکطرفه و مونولوگ درباره برجام رئیس جمهور آمریکا را مورد خطاب قرار می‌دهند، جو بایدن کمتر سعی می کند با رسانه‌ها درباره این موضوع صحبت کند و به نوعی با بی اعتنایی به برجام و سخنان دولتمردان ایران رفتار می‌کند. کارشناسان معتقدند که بایدن به سیاست «فشارحداکثری» ترامپ اعتقاد دارد و این روزها در حال ادامه این سیاست ضدایرانی است.
 درشرایطی که آمریکایی‌ها ایران را به مذاکره درباره برجام فرا می خوانند به نظر می رسد یک مذاکره تریبونی و رسانه ای با آمریکایی ها از سوی رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان در حال انجام است و به طور شفاف خواسته ایران در این زمینه مطرح می شود.
اخیرا حتی برخی از کارشناسان سیاسی اصلاح طلب با نوشتن یادداشت‌هایی در روزنامه های این جناح سیاسی با دلخوری از رفتار بایدن یاد می کنند. ادبیات و رفتار این افراد به گونه ای است که گویی بایدن قولی به آنها داده و به آن عمل نکرده است و این ماجرا موجب دلخوری آنان از کاخ سفید دموکرات شده است.
درواقع به نوعی با دیپلماسی التماسی از سوی برخی دولتمردان در این ماه‌های آخر دولت تدبیر و امید در قبال برجام و رویکرد آمریکا در این خصوص روبرو هستیم. این درحالی بود که دولتمردان مدعی بودند که زبان دنیا (دنیای غرب) را به خوبی بلد هستند اما در این حدود هشت سال بیشترین چیزی که عاید ایران شد معطل شدن و فشار بیشتر بر روی جامعه و اقتصاد ایران بود.
طی این مدت دولت تدبیر و امید بارها با آمریکا و غرب مذاکره کرد و حاصل این مذاکرات مکرر و مسلسل دبه کردن و نارو زدن‌های اروپا و آمریکا بود. جالب اینجاست که با هر بدقولی و بدعهدی غرب نه تنها دولتمردان دست از مذاکره با آنها بر نمی دارند بلکه همواره نسبت به سیاست درهای باز که با درهای بسته غرب روبرو شده است مداومت و اصرار می ورزند.
این روزها شاهد تلاش های آخر دولتمردان دوازدهم جهت احیای برجام که بزرگترین دستاورد این دولت عنوان می شود، هستیم. اما سئوال اساسی اینجاست که وضعیت فعلی کشور در حوزه اقتصادی را برجام می تواند سامان دهد. در این راستا کشور دچار مشکلات عدیده مدیریتی در حوزه داخلی است.
مسئله کمبود گوشت مرغ در کشور که با عدم در اختیار قراردادن خوراک طیور به مرغداران به اینجا کشیده است و مرغداران مجبور هستند در بازار آزاد نیاز خود را تامین کنند به مدیری داخلی باز می گردد. این روزها اقتصاد کشور نیازمند یک برنامه مدون و مدیریت صحیح است و کارشناسان بارها تاکید کرده اند که با تقویت اقتصادی می توان ابزار تحریم ها را خنثی کرد و برجام تنها کاری که کرده معطل کردن ظرفیت های داخلی است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.