حدیث روز :
امام مهدی (عج) می فرماید : هنگام ظهور فرج را خدا می داند و بس و هر که برای ظهور من وقتی تعیین کند دروزغگو است.


» » «لعن کاخ سفید»؛ نتیجه مذاکره باکدخدا و شکل گیری برجام/ چه کسی گرای تحریم بیشتر را می‌دهد؟

«لعن کاخ سفید»؛ نتیجه مذاکره باکدخدا و شکل گیری برجام/ چه کسی گرای تحریم بیشتر را می‌دهد؟رئیس جمهور بعد از گذشت هفت سال و اندی از عملکرد دولت و وعده های رنگارنگ بستن با کدخدا مطرح می کند که عامل تحریم های کشورمان همان کدخداست.

...

به گزارش کاوش نیوز، این روزها وضعیت اقتصادی کشور با توجه به گرانی افسارگسیخته بازهم پرچالش است. دلار در مدار 30 هزار تومان در گردش است. «حسن روحانی» دلار را در قیمت 3 هزار تومان تحویل گرفت و این روزها ارزش این ارز به 30 هزار تومان رسیده است. این در شرایطی است که شعار حسن روحانی «گشایش اقتصادی» و تعامل با جهان بود. بستن با کدخدا برای حل مشکلات کشور راهبرد سیاست خارجی دولت های حسن روحانی بود. برجام در این دولت متولد شد اما تا به امروز که چند سال از اجرا شدن آن می گذرد نه تنها سد تحریم ها نشکسته بلکه آمریکا فشار بیشتری در حوزه اقتصادی به کشورمان وارد می کند. 
این در شرایطی بود که همواره منتقدان مطرح می کردند که برای اینکه ابزار تحریم ها را از آمریکایی ها بگیریم بایستی ظرفیت های داخلی و اقتصاد کشورمان را تقویت کنیم. اما دولت همه تخم مرغ های خود را در سبد سیاست خارجی چیده بود و در این راه حتی امروز که چند سالی است غرب به تعهدات خود عمل نمی کند و آمریکا از برجام خارج شده است، از این سیاست شکست خورده دست بر نمی دارد.
در همین رابطه، روز شنبه رئیس جمهور خطاب به مردم بیان داشت: «مردم اگر می‌خواهند کسی را برای مشکلات نفرین کنند، آدرسش کاخ‌سفید است.»
روحانی در ستاد ملی کرونا گفت: «مراقب باشید عده ای به خاطر منافع گروهی خود به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس مسبب تمام مشکلات اقتصادی، واشنگتن دی سی، کاخ سفید است.»
جالب است که رئیس جمهور در این سخنان نیز بعد از گذشت هفت سال و اندی از وعده های رنگارنگ بستن با کدخدا مطرح می کند که عامل تحریم های کشورمان همان کدخداست. متاسفانه روندی که دولت روحانی طی این چند سال طی کرد بیشتر اقتصاد کشور را به مذاکرات و همچنین اتفاقاتی که در غرب می افتد وابسته کرد. برجام نماد گره زده مشکلات کشور به رابطه با غرب بود و امروز رئیس جمهور اعتراف می کند که این تحریم ها بوده است که مشکلات را به شدت افزایش داده است. موضوعی که بیشتر به عنوان یک پالس و پیام به آمریکایی که تحریم های آنان اثربخش بوده است و باید بیشتر در این حوزه تمرکز کنند و تحریم ها را تشدید کنند، درحوزه سیاسی تعبیر می شود. 
حسن روحانی مطرح می کرد که آب خوردن، محیط زیست و ازدواج و اشتغال جوانان به برجام و توافق بستگی دارد و در ادامه این روند باعث شد که رکودی کشدار و بلند مدت برای به ثمر نشستن برجام در کشور شکل بگیرد. ظرفیت هایی که برای عمل غرب به تعهداتش مسکوت ماند و ماند و حالا نتیجه برجام گره خوردن اقتصاد و معیشت مردم و ازوداج و اشتغال جوانان به غرب است.
حالا رئیس جمهور مطرح می کند که تحریم ها اثربخش بوده است و این گرای اقتصاد را به آمریکا می دهد. مذاکره جدید با ترامپ هم به باور بسیاری از منتقدان نه تنها اثربخش نیست بلکه بیشتر باعث تحریم و فشار مضاعف اقتصادی بر کشورمان می شود؛ چراکه ترامپ سعی دارد بیشترین امتیاز را گرفته و حتی امتیازی به کشورمان ندهد. به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی آمریکا هیچگاه دست از تحریم ایران بر نخواهد داشت. موضوعی که رهبر معظم انقلاب همواره با نگاه واقع بینانه شان تاکید کردند و بیان فرمودند: «در طول تاریخ ارتباط آمریکا با ایران، آمریکا همیشه با ایران دشمنی کرده؛ حتّی در آن رژیم طاغوت. دشمنی آمریکا با ایران، قبل از انقلاب عبارت بود از اینکه یک دولت ملّی را در سال ۱۳۳۲ با کودتا ساقط کرد.»
رهبر معظم انقلاب بارها در این حوزه هشدار دادند و از «اقتصاد مقاومتی» به عنوان راهبرد مقابله با تحریم ها و کارشکنی های غرب سخن گفتند و فرمودند: «این جنگ یک جاهایی جنبه‌ی وحشیانه و کینه‌ورزانه میگیرد؛ مثل جنگی که با ما در زمینه‌ی اقتصاد دارد میشود، که این تحریمها دیگر جنبه‌ی کینه‌ورزانه و جنایت‌آلود به خودش گرفته؛ البتّه تحریم از اوّل انقلاب بود، [امّا] در این ده سال اخیر طبعاً شدّت بیشتری پیدا کرده؛ و این تحریم فعلاً خواهد بود؛ اینکه کسی امید ببندد به اینکه حالا یک سال دیگر، دو سال دیگر این تحریم تمام میشود، خیال باطل است، این را من به شما عرض بکنم. با آشنایی‌ای که با مسائل این جبهه ما داریم، آنچه بنده میفهمم، این تحریم حالاحالاها هست، باید باشد و خواهد بود. »
ایشان در این رابطه تاکید می کنند: «ما برای نجات اقتصاد کشور، چشممان را، امیدمان را نبندیم به اینکه حالا کِی بشود این تحریم برداشته بشود یا این شخص نباشد یا آن جمع نباشد یا این کشور چنین بکند، نه؛ اینها تأثیری ندارد، این تحریم هست. حالا البتّه یک زرنگی‌هایی بعضی میکنند، تحریم را دُور میزنند، خیلی هم خوب است، عیبی ندارد، دستشان درد نکند امّا کار اساسی مصون‌سازی اقتصاد کشور از آسیب دیدن از تحریم است؛ کار اساسی این است. دُور زدن تحریم یک تاکتیک است، مصون‌سازی کشور در مقابل تحریم، یک راهبرد است، باید این کار را کرد، باید کاری کرد که ما در مقابل تحریم آسیب‌پذیر نباشیم. الان این ‌جور نیست، الان اقتصاد ما متّکی به نفت است؛ حالا خوشبختانه با تحریم نفت، یک خرده کمتر شده، ترکیب تراز بازرگانی فرق کرده امّا علی‌الاصول اقتصاد ما متّکی به نفت است.»

 

انتهای پیام/

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.