حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : به درستي كه من مرگ را جز سعادت نمي بينم و زندگي با ستمكاران را جز محنت نمي دانم.


» » حجاریان تئوریسین خشونت و افراطی‌گری در جریان اصلاحات است

حجاریان تئوریسین خشونت و افراطی‌گری در جریان اصلاحات استحجاریان در سال‌های اول قدرت‌گیری اصلاحات، تمامیت خواهی را به منصه ظهور نشاند او می‌گفت کسی که به خاتمی رای ندهد، حق ندارد در هیچ سطحی فعالیت کند. آنها نگهبان یک اداره را به جرم اینکه به خاتمی رای نداده، از کار برکنار کردند. همین‌ها زمینه های تندروی و خشونت را ایجاد کردند.

...

به گزارش کاوش نیوز ، سعید حجاریان در آخرین موضع‌گیری خود با رد هرگونه تندروی از سوی جریان اصلاحات در دوران سیاست تجدیدنظرطلبان در دولت و مجلس، این صفت را متوجه رقیب کرد. او در این باره گفت: «در این مقطع از سوی اصلاح‌طلبان تندروی رخ نداد». او در بخش دیگری از مواضع خود، با برشمردن مهم ترین مولفه های قابل پیگیری از سوی اصلاح‌طلبان در آینده پیش رو، با تاکید بر عدالت و لزوم عدالت خواهی، گفت: «فرد یا حزب اصلاح‌طلب باید به‌لحاظ نظری و عملی بداند و بگوید پاسخ‌اش به مسئله عدالت چیست».

بیژن مقدم، فعال سیاسی اصولگرا با تحلیل اظهارات اخیر حجاریان، ضمن برشمردن نمونه‌های تندروی اصلاح‌طلبان، بر این باور است که حجاریان با رد تندروی از سوی اصلاحات، قصد دارد رادیکالیسم را از سر خود به عنوان ریشه همه آن تندروی ها، رد کند. او درباره عدالت خواهی اصلاح طلبان نیز، این شعار را فرصت طلبی و صرفا برای زنده ماندن اصلاح طلبی در ایران، ارزیابی کرد. در ادامه این گفتگو را می خوانید.  

حجاریان تئوریسین خشونت و افراطی‌گری در جریان اصلاحات است

بیژن مقدم روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی با «فرار به جلو» دانستن مصاحبه اخیر حجاریان گفت: «انتقاداتی که امروز به جریان اصلاح طلبی وارد است، عمدتا از درون این جریان است نه از جناح مقابل. حجاریان می خواهد بگوید که ما اصلاح طلبان در گذشته، اشتباهات زیادی مرتکب شدیم. از سوی دیگر حجاریان از نبود رهبری در میان اصلاح طلبان و بی انگیزگی افراد در بدنه این جریان، نگران شده و قصد دارد مانند گذشته، نقش ئتوریسین را ایفا کند».

او افزود: «حجاریان جریان تواب اصلاحات که مشغول نقد خود است را کاملا منفی ارزیابی می‌کند. تمام شاه‌کلید اظهارات اخیر حجاریان این است که ما اصلاح‌طلبان در گذشته، هیچ تندروی نداشتیم. از طرح چنین گزاره‌ای تعجب می‌کنم».

مقدم تأکید کرد: «حجاریان با گفتن این صحبت قصد داشته ریشه تندروی‌های اصلاحات که به خودش می‌رسد را از خود، رد کند».

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه «حجاریان تئوریسین خشونت و افراطی گری در جریان اصلاحات است» اظهار کرد: «حجاریان در سال‌های اول قدرت‌گیری اصلاحات، دوگانه راست اهلی و راست وحشی را مطرح کرد. او می‌گفت کسی که به خاتمی رای ندهد، حق ندارد در هیچ سطحی فعالیت کند. آنها نگهبان یک اداره را برای اینکه به خاتمی رای نداده، از کار برکنار کردند. همین‌ها زمینه های تندروی و خشونت را ایجاد کردند».

تاجزاده و حجاریان با ساختار قدرت معامله می‌کنند  

مقدم با اشاره به توهین حجاریان به جریان اصلاح‌طلبی در گفت‌وگوی اخیرش، گفت: «حجاریان از بخشی از اصلاح طلبان با عنوان دست‌آموز یاد می‌کند در حالی‌که ما این لفظ را برای حیوانات به کار می‌بریم. او باید مسئولیت تندروی را بپذیرد. در زمان اصلاحات، دانشجویان مطالب ایشان را می‌خوانند و فکر می‌کردند که این مطالب و این مسیر، درست است؛ آخر سر هم آقای خاتمی گفت کاری نکنید همه تان را بیرون بریزند.» 

وی با اشاره به معامله گری تندروهای اصلاح‌طلب گفت: «افرادی مانند تاجزاده و حجاریان که تند رفتند، امروز می‌خواهند با ساختار قدرت معامله کنند. یعنی می‌گویند اگر فلان کار را کردید، ما سکوت می‌کنیم اما اگر نکردید، ما تندروی می‌کنیم».

مقدم در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تاکید حجاریان روی عدالت و عدالت‌خواهی، اعلام کرد: «اساسا اینها به دنبال عدالت‌خواهی نبودند. دولت خاتمی با شعار توسعه سیاسی و رفتن به سمت جامعه مدنی روی کار آمد. این شعارها، اساسا شعار طبقه پایین نبود و نیست. مردم می‌فهمند که این شعارها نسبتی با سفره زندگی آنها ندارد و صرفا دکانی برای عده ای است. مثلا شعار گفت‌وگوی تمدن‌ها به چه درد مردم می‌خورد؟»

شعار عدالت‌خواهی اصلاح‌طلبان، فرصت‌طلبی است

این روزنامه نگار در پاسخ به این سوال که چرا حجاریان در برهه کنونی، لزوم عدالت خواهی را مطرح کرده است، گفت: «چون الان شعارهایی مانند جامعه مدنی و توسعه سیاسی، خریدار ندارد و به نوعی شعارهای سوخته است، و با توجه به وضعیت امروز زندگی مردم، اینها به دنبال عدالت خواهی افتاده اند. جریانی که تفکرات لیبرالیِ وابسته به سرمایه داری دارد، اساسا نمی‌تواند نسبتی با عدالت داشته باشد».

او با بیان اینکه «شعارهای عدالت‌خواهانه امروز خریدار دارد»، گفت:  «به‌نوعی اگر جریان اصلاحات می‌خواهد زنده شود، باید شعار عدالت‌خواهی سر بدهد. این هم یک فرصت طلبی است. مردم برای مانیفست اصلاحات دو زار هم ارزش قائل نیستند».

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.