حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است.


» » دست‌های داخلی فاسد، برای ضربه به حزب الله و هرج ومرج در لبنان

دست‌های داخلی فاسد، برای ضربه به حزب الله و هرج ومرج در لبنانپشت برخی اعتراضات خشونت‌آمیز مناطق لبنان دست‌ نیروهای داخلی فاسد وجود دارد که از سوی آمریکایی و اسرائیلی حمایت می‌شوند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از العالم؛ "عبدالباری عطوان" تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" به اعتراضات اخیر در برخی مناطق لبنان اشاره و تأکید کرده است که پشت این اعتراضات خشونت‌آمیز، دست‌های آمریکایی و اسرائیلی قرار دارد که از سوی نیروهای داخلی فاسد در لبنان حمایت می‌شود.

عطوان طبق معمول مقاله خود را با طرح چند سوال در تیتر آن آغاز کرده است: چگونه آمریکا از سلاح "دلار" برای به‌راه انداختن جنگ داخلی در لبنان استفاده می‌کند؟ چرا مسئول ارشد آمریکا در منطقه خاورمیانه همکاری رئیس بانک مرکزی لبنان با کشورش علیه "حزب‌الله" را فاش کرد؟ آیا دروازه خروج از بحران خلع سلاح مقاومت است؟

عطوان نوشت: اگر بخواهیم درباره رویدادها و اعتراضات در لبنان، که با خشونت و حمله به بانک‌ها به‌ویژه در طرابلس، شمال کشور بدانیم، بایستی درباره اظهارات "دیوید شنکر" دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه تأمل کنیم که امروز در گفت‌وگو با تلویزیون سعودی "العربیه" مطرح کرد.

شنکر در اظهارات خود به سه نکته بسیار با اهمیت اشاره کرد که می‌توان ریشه‌های بحران فزاینده کنونی و همچنان تحولات احتمالی آینده را در آنها جست:

نخست: "ریاض سلامه" رئیس بانک مرکزی لبنان از سال 1993 همکاری خوبی با خزانه‌داری آمریکا به‌ویژه در زمینه مسائل مربوط به تحریم‌های بانک‌ها و موسسات مالی لبنان و بستن حساب‌های متعلق به "حزب‌الله" داشته است.

دوم: تحریم‌های آمریکا تاثیری واقعی در فلج کردن توانایی‌های حزب‌الله داشته و باعث شده است ایران پول کمتری به این جنبش بفرستد.

سوم: "اصلاحات" باید انجام شود تا لبنان را در موقعیتی قرار دهد که بتواند از موسسات مالی و بین‌المللی کمک دریافت کند و باید ثابت کند که قادر به اتخاذ تصمیماتی دشوار مانند اصلاحات در بخش برق، اصلاحات گمرگی و شروع اخذ مالیات است.

آنچه از مخلص کلام این مسئول آمریکایی می‌توان استنباط کرد این است که قدرت ریاض سلامه، رئیس بانک لبنان به دلیل پشتیبانی برخی نیروها و احزاب فرقه‌ای فاسد در لبنان نیست بلکه دلیل آن پشتیبانی ایالات متحده است که سلامه با آن همکاری مستقیم داشته تا حزب‌الله را در مضیقه مالی قرار داده و تمامی حساب‌های متعلق به آن و نیز حساب‌های وابستگان به این جنبش را به بهانه حمایت از تروریسم مسدود کند.

شاید این امر، اظهارات "نعیم قاسم" معاون دبیرکل این جنبش را تفسیر می‌کند که طی آن، انگشت اتهام را برای نخستین بار به وضوح به سمت سلامه گرفت و او و برخی دیگر را مسئول کاهش ارزش لیر لبنان خواند. پول ملی لبنان به ازای هر دلار 4500 لیر مبادله می‌شود.

اظهارات شنکر موید این واقعیت است که ایالات متحده به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از دروازه بانک مرکزی لبنان و کاهش ارزش لیر لبنان، پشت وضعیت بی‌ثباتی حاکم در لبنان قرار دارد.

لیر لبنان از اکتبر گذشته نیمی از ارزش خود را از دست داده است که این کاهش در چارچوب طرح آمریکایی که توسط نیروهای داخلی حمایت می‌شود با هدف تضعیف قدرت خرید شهروندان لبنانی، افزایش تورم و افزایش نرخ بیکاری صورت می‌گیرد؛ عواملی که باعث می‌شود شهروندانی که منابع معیشت خود را از دست داده‌اند ابتدا به صورت مسالمت‌‌آمیز به خیابان‌های بیایند و سپس تظاهرات به خشونت و درگیری‌های خونین کشیده شود و آتش جنگ داخلی در این کشور را به نحوی شعله‌ور سازد.

شنکر، دستیار وزیر خارجه آمریکا از گفتن واقعیت خودداری کرد زمانی‌که اقدام دولت لبنان به انجام اصلاحات دشوار در بخش برق، گمرک و مالیات‌ها را مشروط کرد.

اصلاحات مدنظر او، خلع سلاح حزب‌الله، پایان دادن به مقاومت و تامین امنیت مرزها با فلسطین اشغالی است. او و دولت متبوعش به بحرانی‌ کردن وضعیت اقتصادی در لبنان متوسل می‌شود تا از طریق کمک احزاب لبنانی به این اهداف‌شان دست یابند.

تلاش برای ترور چهار تن از فرماندهان حزب‌الله با هواپیماهای بدون سرنشین نزدیک مرزهای سوریه و لبنان و حملات جنگنده‌های اسرائیل طی سه نوبت در کمتر از یک هفته به اهدافی در جنوب دمشق، که گفته می‌شود هدف حملات پایگاه‌های حزب‌الله بودند از جمله مواردی هستند که نمی‌توان آنها را در پیوند با بحران اقتصادی لبنان قرار نداد.

بر این باور نیستیم که این توطئه آمریکایی- اسرائیلی، به رغم نیروهای حامی‌شان در داخل لبنان و خارج از این کشور، عملی خواهد شد و به اهدافش خواهد رسید؛ چرا که مقاومت از هر زمان دیگری قوی‌تر شده و در تمامی درگیری‌های مسلحانه اخیرش با دشمن صهیونیست پیروز گشته است و بحران را چه در داخل و چه در خارج لبنان با عملکردی عالی مدیریت کرده و همچنان مدیریت می‌کند و شعار آن، گفت‌وگو، خویشتنداری، کظم غیظ و صبر پیشه کردن است، و اعتبار آن در میان ملت‌های لبنان، جهان عرب و جهان اسلام در حال افزایش است و این اعتبار، در صورتی‌که موعد درگیری بزرگ و سرنوشت‌ساز برسد، چندین برابر بیشتر خواهد شد.

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.